۴

موبایل

دریافت کتاب اعتقادات(علامه مجلسی)با ترجمه مخصوص موبایل

بهمن ۱۱, ۱۳۹۰ در ۹:۰۶ ب.ظ توسط

کتاب رساله اعتقادات علامه بزرگوار مجلسی به شرح و حاشیۀ عربی سیّد ابراهیم نجفی  رَحِمَهما اللهُ از جمله کتب گرانقدر که هر شیعه ای باید آن را مطالعه کند تا به دام ابلیسان انسان صفت نیفتدکه همواره شیطان خود را به شکلهای مختلف در سخنانی زیبا می آرایدباشد که مانیز از گزند اینان در امان باشیم.

قسمتی ازاین کتاب گرانقدر:

فترک اکثر الناس فی زماننا آثار اهل بیت نبیهم صلی الله علیْه و آله و سلم و استبدوا بآرایهم!! فمنهم من سلک مسلک الحکماء [(الفلاسفه، کابن سینا و الفارابی و السهروردی و …)] الذین ضلوا و اضلوا و لم یقروا بنبی و لم یومنوا بکتاب و اعتمدوا علی عقولهم الفاسده و آرایهم الکاسده؛ فاتخذوهم ایمه و قاده؛ فهم یاولون النصوص الصریحه الصحیحه عن ایمه الهدٰی (ع) بانها ظاهرا لا توافق ما ذهب الیه الحکماء!! [کما فعل میرداماد و ملاصدریٰ و اشباههما فی کتبهم الردییه و رسایلهم المضله – الشارح]، مع انهم یروْن ان دلایلهم و شبههم لا تفید ظنا ولا وهما! بل لیس افکارهم الا کنسج العنکبوت!! [کتصویرهم للعقول العشره الفلکیه بالنظام البطلمیوسی البالی المتروک المنسوخ بالنظام النجومی المتقن الجدید! – الشارح] و ایضا یرون تخالف اهوایهم و تباین آرایهم فمنهم مشاییون [(تابعو ابن سینا و اشباهه)] و منهم اشراقیون [(تابعو السهروردی و اشباهه)] فلما یوافقْ رای احدی الطایفتین رای الآخر! [قال الشارح – رحمه الله: و منهم من قد اخذ ضغثا من هذه الطایفه و ضغثا من تیک و سماه بالحکمه المتعالیه!! و کان فی راسهم: المیرداماد و الملا صدرا و الفیض الکاشانی و اشباههم …؛ فضعفوا الضلال بهذا الالتقاط الباطل اضعافا!! و کثیر من مباحث هذه الحکمه المتعالیه (!!) مخالف لضروری الدین المبین و مفسد لعقاید المسلمین و یدخل القایل و المعتقد بها فی زمره الکافرین! … اعاذنا الله منهم اجمعین.]
و معاذ الله ان یتکل الناس علی عقولهم فی اصول العقاید فیتحیرون فی مراتع الحیوانات!! و لعمری، انهم کیف یجترون ان یاولوا النصوص الواضحه الصادره عن اهل بیت العصمه و الطهاره (ع) لحسن ظنهم بیونانی کافر لا یعتقد دینا و لا مذهبا.
ترجمه:

لٰکِن بیشتر مردم زمان ما، میراث اهل ‌بیت پیامبر شان را رها کرده و به آراء خودشان اعتماد و اکتفا کرده‌اند!! از آن جمله، کسانی هستند که پیرو مکتب فلاسفه [مثل ابن سینا و فارابی و سهروردی و…] میباشند، فلاسفه‌ ای که هم خود گمراه بوده‌اند و هم دیگران را گمراه کرده اند! فلاسفه ای که به هیچ پیامبر و کتابی ایمان نداشته اند، بلکه بر عقل های فاسد و نظرات بی‌ رونق خودشان تکیه کرده‌اند. پس اینان، چنان فلاسفه را رهبر و پیشوای خود قرار داده‌اند؛ تا آنجا که هرجا نصوح صحیحی هم از ائمّه راستین (علیهِم‌ُ السَّلام) رسیده باشد، بجهت اینکه آن نصوص صحیحه با آنچه که حکماء ظاهراً بدان معتقدند موافق نمی ‌باشد، آنها را توجیه و تأویل می ‌کنند [مثل همان کاری که میرداماد و ملاّصدرا و اَشباه آن دو در کتب پَست و رساله های گمراه کنندۀ خود انجام داده اند – شارح (ره)]، با اینکه می ‌بینند که دلایل و شُبُهات حکماء جز وهم و گمان فایده نمی ‌دهد! و افکارشان مانند تار عنکبوت، سست و بی ‌پایه می باشد! [مانند تصوّر”عقول عَشَرَه”(= عقلهای دهگانه)، مُبتنی بر نظام بطلمیوسی پوسیده و متروک، که با نظام مُتقـَن نجومی جدید، منسوخ و باطل گشت! –شارح (ره)]؛ و می بینند که آراء و افکار و پندار ایشان همواره مخالف یکدیگر است! از جمله دو طایفه مَشّایی [= مَشـّائیّون: تابعین ابن سینا و اَشباه او] و اشراقی [= اشراقیّون: تابعین سُهرَوَردی و اَشباه او] که کمتر می‌شود رأی یکی از این دو طایفه با طایفه دیگر موافق باشد! [شارح – رَحِمَهُ اللهُ – گوید: و از ایشانند جماعتی که پاره ای از افکار این فرقه چیده اند و پاره ای از افکار آن فرقه، و آنگاه در هم آمیخته و نام آنرا «حکمت مُتعالیه» (!!) نهاده اند. که در رأس این جماعت بوده اند: میر داماد و ملاّ صدرا و فیض کاشانی و اَشباه ایشان…؛ پس گمراهی خلق را با چنین مکتب التقاطی باطلی، چندین برابر ساخته اند!! و بسیاری از مباحث همین «حکمت متعالیه» (!!) مخالف ضروریّ دین مبین، و مُفسِد عقائد مُسلِمین است، و گوینده و معتقد به آنرا داخل در زُمرَۀ کُفـّار میکند! … خداوند ما را از شرّ جمیع ایشان پناه دهد – شارح(ره)].

و پناه بر خدا، از آنکه بگوییم: خداوند مردم را در اصول عقاید به عقول خودشان واگذار کرده، که چنین در مراتع (جمع مَرتَع = چراگاههای) حیوانی سرگردان بمانند! و به جان خودم (=مجلسی) قسم، من متحیّرم که آنها چگونه به خود جرأت داده‌اند، نصوص آشکار اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) را، بواسطۀ حُسن ظنّ به فلاسفۀ کافر یونانی، که اعتقاد به هیچ دین و مذهبی ندارند، تأویل و توجیه نمایند.

موضوعات کتاب

۱- اعتقادات مجلسی(ره) – مقدّمه – اهل بیت(ع) واسطه های فیض بین خدا و خلق او هستند
۲- اعتقادات مجلسی(ره) – مقدّمه – ردّ بر فلاسفه بسبب برگرداندن آیات و روایات از صریح آنها
۳- اعتقادات مجلسی(ره) – ردّ بر عارفان و صوفیان، بسبب بدعتها و اعتقاد به وحدت وجود
۴- اعتقادات مجلسی(ره) – (باب اوّل: اصول اعتقادات)- خداشناسی- جبر و اختیار- قضا و قدر
۵- اعتقادات مجلسی(ره) – وجوب ایمان به پیامبران ذکر شده در قرآن(۲۵ نفر) و اقرار به عصمت آنها
۶- اعتقادات مجلسی(ره) – از اسباب کفر و ارتداد، استخفاف به قرآن و کعبه و احادیث و مقدّسات است
۷- اعتقادات مجلسی(ره) – اعتقاد به وجود ملائکه و اینکه همه یا بعضی از ایشان اجسامی لطیف هستند:
۸- اعتقادات مجلسی(ره) – برخی از مُوجـِبات کفر؛ از آن جمله، اعتقاد به وحدت وجود یا موجود:
۹- اعتقادات مجلسی(ره) – صفات الهی:
۱۰- اعتقادات مجلسی(ره): حدوث عالَم خلقت، و بطلان اعتقاد به قِدَم ذاتی یا زمانی آن:
۱۱-اعتقادات مجلسی(ره)–شناخت برخی ضروریّات دین، که انکار یکی از آنها سبب کفر میشود:
۱۲- اعتقادات مجلسی(ره) – شأن و مقام پیامبر اکرم(ص) و ائمّۀ اطهار(ع) و فاطمۀ زهرا(س) و عصمت ایشان و برتر بودن ایشان از همگی انبیاء و مُرسَلین(ع)؛ و نفی غلُوّ دربارۀ ایشان و کفر غـُلات:
۱۳- اعتقادات مجلسی(ره) – وجوب اعتقاد به وقوع معراج جسمانی برای پیامبر(ص)؛ تسلیم در قِبال احادیث سربسته و مرموز، و عدم تکذیب آنها:
۱۴- اعتقادات مجلسی(ره) – آنچه واجبست اعتقاد به آن، از آنچه محتضر میبیند از مرگ تا درون قبر:
۱۵- اعتقادات مجلسی(ره) – وجوب اعتقاد به جسمانی بودن فرشتگان – زیرا هیچ چیز جز خدا مجرّد نیست – و وجوب اعتقاد به دور بودن آسمانها از هم(طبق احادیث و مطابق با نجوم اروپایی جدید):
۱۶- اعتقادات مجلسی(ره) – عصمت فرشتگان و داستان هاروت و ماروت و تفسیر آیاتش در احادیث:
۱۷- اعتقادات مجلسی(ره)–فشار قبر و عالَم برزخ:
۱۸- اعتقادات مجلسی(ره) – وجوب اعتقاد به جسمانی بودن بهشت و جهنّم و اینکه هر دو اکنون موجود – ولی مخفی از دید ما – هستند، تا قیامت:
۱۹- اعتقادات مجلسی(ره) – ایمان به رَجعَت:
۲۰- اعتقادات مجلسی(ره)– معاد، جسمانی است به ضرورت دین اسلام – حساب و کتاب و کاتبان اعمال و شَفاعَت و صِراط و میزان و جاودانگی کافِران در آتش جهنّم و سایر احوال قیامت، حقّ و ضروریست:
۲۱- خاتمۀ اعتقادات مجلسی(ره) – در انتخاب مطالب مختصّ به عقائد، از باب دوّم (در آنچه به کیفیت عمل مربوط است)(وصایای علاّمۀ مجلسی) :

 

دریافت فایل جاوابا لینک مستقیم به حجم۴۳۰ کیلوبایت

دریافت فایل مخصوص گوشی های اندرویدباحجم۴۷۰ کیلو بایت

فایل کمکی جاوا

فایل کمکی اندروید

موافقم(۲)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , , ,

+

۴ دیدگاه

  1. علی سرافرازاردکانی

    on بهمن ۱۵, ۱۳۹۰ - پاسخ دادن

    قران شرح و بیان هرچیز است.وبرکسانی که نمی اندیشندپلیدی را قرار می دهد.سخنان را گوش کنید وبهترین انرا انتخاب کنید.القاب زشت به یکدیگرندهید شاید ان ازدیگری بهتر باشدواگر توبه نکنید از ستمک.هیچ مردوزن مومنی را نرسد که چون خدا ورسولش به کاری حکم دهند اختیاری باشد.پیوسته به عدالت قیام کنید وبه انچه امر شده استقامت کنید.(قران کریم)با تدبر اشکار می شوددر گفتار هم صحیح وجوددارد وهم اشتباه وجود داردلکن درهمه حال صحیح ان باید انتخاب شودتاموجب زیان نشود.ضمنا به افراد نباید القاب زشت داده شود که ان ظلم محسوب می شود.قران کریم اشتباهات را به صورت موضوعی وجامع اصلاح می کند وان با ارجاع موضوع ذی ربط در قران کریم انجام می شود.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    حسين پاسخ در تاريخ فروردین ۱ام, ۱۳۹۲ ۱۰:۴۹ ق.ظ:

    بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی محمد واله الطیبین الطاهرین المعصومین المظلومین ولعنت الله تعالی علی اعدائهم اجمعین لاسیما اللات والعزی وابنتیهما علیهم اللعن والعذاب الالیم والمهین والشدید…….القاب زشت را نباید در باره مومنین ودر روابط اجتماعی داد این حکم اجتماعی اسلام ربطی به حکم مرتدین منحرفین ضالین معتدین کفره ضالین مضلین دعات الی نحله الملحدین والدعات الی النار اهل بدعت در دین ندارد بلکه ائمه اطهار علیهم الصلوه والسلام فرموده اند اهل بدعت را لعنت وسب وفحش بدهید باهتوهم به آنها تهمت بزنید نه تنها گناهی ندارد بلکه حسنات برای فحش وسب وتهمت زدن شما برای انهانوشته میشود و درجات شما در اخرت بالا میرودچرا که مردم از انها نفرت کنند دیگرگمراه از اساس دین نشوند تا دنیا وآخرتشان ویران نشوداین حکم قرآن ربطی به اهل ریب وبدعت ندارد اسلام را درست یادبگیر مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِذَا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَهَ مِنْهُمْ وَ أَکْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِیهِمْ وَ الْوَقِیعَهَ وَ بَاهِتُوهُمْ‏ کَیْلَا یَطْمَعُوا فِی الْفَسَادِ فِی الْإِسْلَامِ وَ یَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا یَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ یَکْتُبِ اللَّهُ لَکُمْ بِذَلِکَ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعْ لَکُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِی الْآخِرَه
    عربی که بلدی ان شاءالله

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. علی سرافرازاردکانی

    on اسفند ۱۵, ۱۳۹۰ - پاسخ دادن

    قران شرح وبیان هر چیز است.وبرکسانی که نمی اندیشند پلیدی را قرار می دهد.روزی همه موجودات عالم رادرچهارروز تنظیم کردیم.زمین را جامع حوائج خلق افریدیم.اب مورد نیاز بشروچهار پایان رااز اب باران تامین می کنیم.زمین را گسترانیدیم وچه نیکو گستراننده ایم.زمین خدا وسیع وبسیار وسیع است.حقوق مردم را کم ندهید ودرزمین سربه فسادبرندارید.برای خود پیمانه را کامل وبرای دیگران کم می گذارند.هیچ مردوزن مومنی را نرسد که چون خداورسولش به کاری حکم دهند اختیاری باشد.پیوسته به عدالت قیام کنید وبه انچه امرشده استقامت کنید.(قران کریم)با تدبر اشکار می شوددانش جامع اسلام خالص وجودندارد،چرا که خداوند متعال نیاز جامع احاد بشررا به زمان تنظیم فرموده لکن دانش ان وجودندارد.خداوند متعال نیازهای جامع احاد مردم را به زمان تنظیم فرموده است لذا احاد مردم کشورها باید دارای امکانات جامع زمان باشند عدمتحقق ان ناشی ازعدم شناخت وشناخت اشتباه کارشناسان وبرنامه ریزان است.که بایدبه صورت موضوعی وجامع ازطریق قران کریم شناخت واصلاح شناخت صورت گیرد.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. علی سرافرازاردکانی

    on اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    قران شرح وبیان هر چیز است.(قران کریم)با پژوهش به عمل اورده دانش جامع اسلام درجهان وجودندارد،وبسیاری ازخلاف اسلام با تصور اسلام درجهان رایج است، لکن دانش ان وجودندارد.وعلت انکه فرق ومذاهب مختلف نمی توانند به وحدت الهی برسند ان است.قران کریم اشتباهات را به صورت موضوعی وجامع اصلاح می کند وان باارجاع موضوع ذی ربط درقران کریم حاصل می شود.ودین ملل جهان اسلام می شود، که قران کریم بیان فرموده است.خداوند متعال نیاز جامع احاد مردم رابه زمان تنظیم فرموده است، لکن دانش ان وجودندارد،ازطرفی بسیاری ازعلوم رایج جهان تصورعلم، لکن خلاف علم است لکن دانشمندان به ان شناخت ندارند.مثلاقران کریم می فرماید:روزی همه موجودات عالم را درچهارروز تنظیم کردیم.ومی فرماید :زمین را جامع حوائج خلق افریدیم.ومی فرماید:اب مورد نیازبشر وچهارپایان رااز اب باران تامین می کنیم.ومی فرماید:زمین خدا وسیع وبسیار وسیع است.ومی فرماید:حقوق مردم را کم ندهید ودرزمین سربه فساد برندارید.ومی فرماید:برای خود پیمانه را کامل وبرای دیگران کم می گذارند.ومی فرماید:هیچ مردوزن مومنی رانرسد که چون خداورسولش به کاری حکم دهند اختیاری باشد.ومی فرماید:پیوسته به عدالت قیام کنیدوبه انچه امرشده استقامت کنید.اشکار است که دانش جامع اسلام خالص درجهان وجودندارد.قران کریم اشتباهات شناختی را به صورت موضوعی وجامع اصلاح می کند وان با ارجاع موضوع ذی ربط درقران کریم حاصل می شود.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.