۱۱

نقدعرفان / نقدفلسفه

ادعای آقای محسن غرویان وجواب آیت الله مکارم(دامت برکاته)

مهر ۱, ۱۳۹۰ در ۱۱:۵۳ ق.ظ توسط

استفتا و جواب در مورد ادعای آقای محسن غرویان که در مجله سمات، شماره اول، صفحه ۹۰، که مجله­ای مفید در راستای تبیین معارف الهی می­باشد، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم. حضور محترم حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته

برخی ادعا می‌کنند:

  حضرت آیت الله مکارم حکم کفر را برای قائلین به وحدت وجود در رساله‌شان آورده بودند، وقتی آقای حسن‌زاده شنیدند و برای ایشان توضیح دادند که وحدت وجود این است، آقای مکارم دستور دادند و آن مسأله را از رساله خود برداشتند، پس الان هم فقهایی هستند که بعد از تبیین و توجیه مسأله، دیگر فتوای به کفر نمی‌دهند>. نظر شریف در مورد نسبت فوق چیست؟

   جواب: بسمه تعالی. این مطلب صحیح نیست و آنچه ما در مورد حکم وحدت وجود گفته­ایم نظر غالب فقهای شیعه است. نظر ما به شرح زیر است:

    وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل، و به عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد: “خداوند عین موجودات این جهان است، و خالق و مخلوق، و عابد و معبودی وجود ندارد، همان­طور که بهشت و دوزخ نیز عین وجود اوست” و لازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است. هر گاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است، و غالب فقهای معاصر ـ اعم از احیا و اموات ـ این موضوع را پذیرفته، و در حواشی عروه به آن اشاره کرده­اند. همیشه موفق باشید ۲۶/۳/۸۹

در یافت فایل pdfبا لینک مستقیم

توضیحات

مراد ما از وحدت وجود، عینیت وجود زمین و وجودآسمان با وجود حق متعال است!
(شرح نهایهالحکمه، داوود صمدی آملی، صفحه ١١۵)
غیرتش غیر در جهان نگذاش ت لا ج رم ع ین جم له اشیا شد.
هشت رساله عربی، لقاء ا لله، ١٣۶۵ شمسی، حسن زاد ه،.( حسن، از شبستری، ٣۵  ٣۶)
سبحان من أظهر الأشیاء وهو عینها:
منزه آنکه اشیا را ظاهر کرد، و خود عین آن ها است.
(“فتوحات چهار جلدی، ” ابن عربی ٢)۴۵٩/

موافقم(۰)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , ,

+

۱۱ دیدگاه

  1. مجتبی

    on مهر ۳, ۱۳۹۰ - پاسخ دادن

    http://milani-hasan.blogfa.com/ وبلاگ شخصی استاد حسن میلانی بروز شد

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. مجتبی

    on مهر ۳, ۱۳۹۰ - پاسخ دادن

    http://www.ebnearabi.com/?p=831

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. مجتبی

    on مهر ۳, ۱۳۹۰ - پاسخ دادن

    http://www.saafi.org/fa/node/4531

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  4. عیسی شیروانی

    on آذر ۸, ۱۳۹۰ - پاسخ دادن

    پس نتیجه اخلاقی اینکه حضرت آیت الله العضمی مکارم نیز وحدت وجود فلاسفه را تلویحلاً پذیرفته اند هر چند تصریحی در کلام معظم له نیست . ظاهراً ایشان نیز به خاطر معدود افرادی قشری در جواب استفتاء نفرمودند .

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    العبد پاسخ در تاريخ اسفند ۲۶ام, ۱۳۹۰ ۷:۴۷ ق.ظ:

    یعنی به عقل شما آقای مکارم وحدت وجود را پذیرفته؟؟؟؟ در عقلتون شک کردم.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  5. محمدنوروزی

    on اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    من کاری ندارم که کی به کی بوده
    یه سوال برام پیش اومده
    اینو هر کس بتونه جواب بده من خوشحال میشم
    یعنی آقای غرویان دروغ گفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یعنی چی شده بالاخره
    یکی این وسط دروغ گفته
    آقای غرویان گفته که حسن زاده برای مکارم گفته
    مکارم گفته چشم دستور داده حذف کنند
    مکارم میگه نه ما هنوزم کفر میدونیم
    بالاخره یکی این وسط داری لایی رد میکنه
    یا مکارمه یا حسن زاده یا غرویان یا اصغر فرهادی

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  6. محمدنوروزی

    on اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    با عرض سلام و خسته نباشید به آقای عیسی شیروانی
    آقا عیسی عارضم خدمتتون که در بین بچه های حوزه مشهوره
    مشهوره که خیلی مشهوره که سرسخت ترین مخالف وحدت وجود
    آقای مکارمه در حدی که فرد قائل رو نجس و مشرک میدونه
    یه بار رفتم پیش شاگرد آقای جوادی آملی ازش سوال بپرسم
    گفتم من به وحدت وجود رسیدم و...
    بهم گفت اتفاقا یه طلبه ی فاضله حجت الاسلام هم اونجا بود
    با هم زدند زیر خنده و بهمدیگه گفتند
    اگه الان آقای مکارم اینجا بود میگفت نجسه بهش نزدیک نشید
    نه دو تا جوجه طلبه ها
    شاگرد حسن زاده آملی که فکر کنم حدود چهل سال سن داره
    و یکی دیگه که شاگرد آقای مجتهدی تهرانی بود اونم حدود سی و پنج سالش بود
    بدایه و نهایه ی آقای غرویان که انگار خودش نوشته رو هم خونده بودند خیالتون راحت
    خلاصه کنم
    توی حوزویا مشهوره که مکارم با وحدت وجود مشکل داره
    تلویحا فلان است چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    پدر ما رو شما با این تاویل اقاویل افراد در اوردید
    خدا هم حرف میزنه شما تاویلش میکنید
    دیگه چه برسه به مکارم تلویحا فلان چیه دیگه ؟
    آره یه وحدت وجودی هست که هیچ منافاتی با آیات و روایات نداره
    همونی که آقای غرویان توی تلویزیون میگند و این وحدت وجود رو هیچ عارفی قائل نیست چون اصلا وحدت وجود نیست
    مثل داستان خورشید و شعاع خورشید
    خب معلومه که خورشید و شعاع خورشید یکی نیستند
    یه وحدت وجود هم داریم که جدیدا مد شده توی مناظره ها برای مغالطه استفاده میشه اونم آقای مکارم پذیرفته اند
    اونم اینه که
    تمام عالم مخلوق هستند و خدا هم خالق است
    اینم آقای مکارم پذیرفته تلویحا
    آخه عزیزم اینا که وحدت وجود نیست
    اینو که علامه مجلسی هم قائله
    محمد امین استر آبادی که اخباری بوده هم قائله

    موافقم(۱)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  7. عقل سرخ

    on اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    با سلام اگر دنبال حقید پس خوب چشماتونو باز کنید آقایی که در پایان این استفتا این عبارت ابن عربی را نقل کرده ای که(سبحان من اظهر الأشیاء و هو عینها) خوب بود کمی اصطلاحات عرفان نظری را یاد می گرفتی و می فهمیدی که عین در اصطلاح عرفان نظری بمعنای اصل وجود است نه عینیت عرفی ، چرا مغالته می کنی؟ تا کی باید لغزش قلمهای شما را شاهد باشیم آقاجان وقتی سواد نداری مجبور نیستی دست به قلم شوی، هیچ تکلیفی هم نداری. اگرم خیلی ادعا داری خب باشه ما قبول کردیم که ابن عربی حرفش غلطه پس خواهشا به این سؤالات جواب بده؟
    ۱) (الله یحول بین المرء و قلبه) رو واسه ما روشن کن.
    ۲) (کان عرشه علی الماء) رو تفسیر کن.
    ۳) (داخل فی الأشیاء لا بالممازجه و خارج عن الأشیاء لا بالمباینه) یعنی چه؟
    ۴) حضرت امیرهنگام قرائت آیه(رجال لاتلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله) فرمود:( عباد ناجاهم ربهم فی فکرهم و تکلمهم فی ذات عقولهم) اینو واسه ما تبیین کن.
    تازه نخواستم بیشتر ازت سؤال کنم همینارو جوری جواب بده که مو لا درزش نره خواهشا. یا علی.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  8. رحمانيان

    on اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    حضرت آیت الله مکارم در جواب استفتاء فرموده اند: "وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل، و به عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که..." معنی این حرف اینه که این معنا از وحدت وجود را ایشان قبول ندارند لکن اشاره ای به بعضی دیگر از معانی وحدت وجود نکرده اند.پس ایشان سایر معانی وحدت وجود را قبول دارند. و این همان معنایی است که آقای غرویان هم قبول دارند. معنایی که از وحدت وجود قابل قبول است این است که وقتی میگوییم من موجود هستم (یعنی معدوم نیستم) و میگوییم زمین هست، آسمان هست، دیوار هست، درخت هست و... با این که میگوییم خدا موجود هست، همه این هست ها و همه این موجودها به یک معنا به کار میروند و آن مقابله با عدم است. نمیشود گفت معنای موجود در "من موجود هستم" با معنای موجود در "خدا موجود هست" فرق میکند. اما جناب نصیری معتقدند این دو معنا متفاوتند. خوشحال میشوم آقای نصیری این را برای ما روشن کنند که فرقشان چیست.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  9. ALI

    on تیر ۵, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    مسئله!
    دوستانی که دم از وحدت وجود اسلامی می‌رنند میتونن بگن این وحدت وجود از کجا آمده؟
    کجای قرآن و روایات به آن دستور داده شده؟
    کجای دین از وجودیکه فلاسفه دارن سرش آسمون و ریسمون میبافن که بدونن چیه، اصیله، اصیل نیست، ماهیت اصیله یا اصیل نیست( که آخرش هم بعد صدها سال هنوز هم این دو فرقه فلاسفه سر این قضیه باهم به تفاهم نرسیدند) چیزی اوده؟ کجای قرآن و روایات اینهمه درباره مطلق وجود و وجود مطلق بحث شده؟
    اگر وجودی هست که باید هم باشه چرا هنوز لافسفه خودشون هم نفهمیدن چیه و کیه و کجاست اینقدر جهان اسلام و با این بحث بیخود معطل خودشون کردن؟
    مگه ما کم مشکل داریم که حالا همشونو حل کردیم خیلمون راحت شده اومدیم درباره بحثی کاملا انتزاعی و عقلی بحث میکنیم که وجود چیه؟
    گیرم فهیمیدیم چیه میخواهیم با اون کدوم اصل از اصول دینو ثابت کنیم؟ خدارو؟ خدایی که در قرآن روایات آمده نیازی به اثبات فلاسفه ندارد.
    ظنز: فیلسوفی پیش حکیمی(نه حکیم فلسفی حکیم قرآنی) و گفت: فلانی بنده دیشب تا ساعت ۲ نصف شب بیدار بودمو بالاخره تونستم وجود خدارو با ادله فلسفی ثابت کنم! حکیم باطنز گفت: اتفاقا دیشب همون ساعت جناب جبرئیل نازل شد و به من گفت که: به فلانی بگید: خیلی شاهکار بزرگی کردی که وجود منو ثابت کردی والا معلوم نبود چه اتفاقی میافتاد!
    دوستان عزیز! هر وقت خود فلاسفه تو اصالت وجود به وحدت رسیدن به ما هم خبر بدن تا ببینیم منظورشون از وجود چیه( که خودشون هم نفهیمدن و سرش اختلاف دارن)تا درباره وحدت وجود بحث کنیم!
    در پایان: نبی اعظم اسلام صلی الله علیه واله و سلم در مناجات تعقیب نماز عصر می فرمایند: اللهم انی اعوذ بک من علم لا ینفع. (خدایا به تو پناه میبرم از علمی که نفعی ندارد)

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  10. خودم

    on تیر ۳۱, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    چرا همیشه نظر آقای مکارم معیار حق باشد؟؟؟
    و نظر فلاسفه ایکه باندازه چندین برابر اینها دلیل روایی و قرآنی دارند مردود باشد/آقای مکارم فقط فقیه هستند..............!!!!!!!!!!

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.