۷

تصوف / مقالات / مکتب اهل بیت علیهم السلام / نقدعرفان / نقدفلسفه

تشابه اعتقاد زرتشتیان و فلاسفه وعرفادر نظریه وحدت وجود !

اسفند ۱۸, ۱۳۹۵ در ۷:۲۰ ب.ظ توسط

در کتاب مینوی خرد آمده است که : آفریدگار اورمزد این آفریدگان و امشاپسندان و مینوی خرد را از روشنی خویش و به دعای زروان بیکران آفرید .

مینوی خرد ص ۲۲ ، ترجمه احمد تفضلی

در کتاب دیدی نو از دینی کهن نوشته دکتر فرهنگ مهر می نویسد : خلقت همیشه با خدا و درخدا بوده .
در جای دیگر می نویسد : آفرینش در سنت زرتشتی دهشمندی و سازندگی اهورامزداست و ازاین رو شاید نشات به آن نزدیکتر باشد تا خلقت هرچند نش ات هم نیست خداوند جهان و موجودات را شکل داده است … اهورا مزدا از هستی خود جهان و آفریدگان را ساخت و آفرینش در خدا و همانند او قدیم است .
دیدی نو از دینی کهن ، فلسفه زرتشت ، دکتر فرهنگ مهر ص ۴۲ و ۴۳

 

 

در کتاب ناسخ تواریخ آمده است جهان در خارج وجودی نیست و هرچه هست همه ایزد است .
ناسخ تواریخ ج ۳ ص ۲۳۷
درکتاب دینکرد ترجمه فریدون فضیلت نیز آمده است : از آغاز آفرینش اندام های داداراورمزداندر میان افریده های گیتی حلول کرده . و در ادامه می گوید : اورمزد جهان آفرین به میانجی امشاسپندان در جهان مادی حلول کرده است .
 کتاب سوم دینکرد ص ۱۰۲ و۱۰۴
نظر فلاسفه و عرفا مسلمان درباره وحدت وجود !
۱٫مولوی در دیوان شمس می گوید :
آن ها که طلبکار خدایید خود آیید
حاجت به طلب نیست شمایید شمایید
ذاتید و صفاتید و گهی عرش و گهی فرش
باقی ز خدایید و مبرا ز فنایید
مولوی دیوان شمس تبریزی غزل ۶۴۸
۲٫ ملاصدرا می نویسد : واجب الوجود کل الاشیا لایخرج عنه شی من الاشیاء واجب الوجود همه چیزهاست ، هیچ چیز از او بیرون نیست .
اسفار ملاصدرا ج ۲ ص ۳۶۸
۳٫صمدی آملی می نویسد : مراد ما از وحدت وجود عینیت وجود زمین و وجود آسمان با وجود حق متعال است
شرح نهایه الحکمه داوود صمدی آملی ص ۱۲۴
۴٫ قیصری در شرح گفته ابن عربی در فصوص الحکم می نویسد : انها (الذات الاهیۀ ) هی الظاهر بصور الحمار و الحیوان
تحقیقا (ذات الهی) همان است که به صورت خر و حیوان ظاهر شده است .
شرح قیصری بر فصوص الحکم ص ۲۵۲
اعتقاد زرتشتیان به اینکه موجودات جزئی از ذات الهی هستند
یکی از پایه های کیش زرتشتی باور داشتن به وجود فروهر است زرتشتیان معتقد هستند که در درون تمام موجودات هستی ذره ای از ذات اهورامزدا قرار دارد یعنی موجودات در واقع جزئی ازذات اهورا هستند که همین سبب پیشرفت و بالندگی موجودات می شود و پس از مرگ این ذره از ذات الهی به منبع اصلی خود که همان اهورامزدا است باز میگردد .
۱٫موبد اردشیر آذرگشسب درباره فروهر می نویسد : فروهر ذره ای از ذرات نور الهی است که در بدن هریک از ما به ودیعت گذاشته شده تا در زندگی راهنمای ما به سوی پیشرفت باشد .در ادامه می گوید : همانگونه که گفتیم فروهر ذره ای از ذرات نور خداست که در بدن هریک از ما بودیعه گذاشته شده است و بدیهی است که پس از مرگ راه بالا را پیش گرفته بمنبع اصلی خود یعنی به ذات احدیت می پیوندد .
مراسم ذهبی و اداب زرتشتیان ص ۱۹۷ و ۲۰۳ نوشته اردشیر آذرگشسب

۲٫موبد دکتر اردشیر خورشیدیان دراین باره می نویسد : در باور بهدینان همه موجودات از ذره ای از انوار اهورا مزدا برخوردار هستند .
پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ص ۱۲۴ نوشته اردشیر خورشیدیان

۳٫موبد رستم شهزادی می نویسد : فروهر که ذره ای از هستی بیکران ا هورا مزدا بوده و برای راهنمایی روان به تن درامده پس از مرگ به اصل خود می پیوندد … به عقیده ای زرتشتیان درنهاد هریک از افراد بشر چه زن و چه مرد ذره ای از انوار خورشیدی اهورایی وجود دارد …و درنهایت ما را به عالم حقیقت و وحدت می رساند و به دیدار و پیوند با اهورامزدا برخوردار می سازد.

نظر مکتب وحی در خصوص رابطه خالق و مخلوق !
اهل بیت علیهم السلام همواره بر این مطلب تاکید داشته اند که هیچ یک از صفات خالق در مخلوق نیست و هر آنچه به عنوان صفت مخلوق است در خالق راه ندارد . در حقیقت هیچ گونه سنخیتی بین ذات خالق و ذات مخلوق وجود ندارد بلکه تمامی مخلوقات موجوداتی دارای زمان و مکان و کیفیت و زیاده و نقصان و هستی و عدم می باشند اما خالق فراتر از زمان و مکان و جز و کل و تغییر تحول می باشد و در کل خالق بر خلاف تمامی مخلوقات است و هیچ شباهتی بین خالق و مخلوق وجود ندارد بلکه تمام عوالم مخلوق خدا و حادث هستند در حالیکه خالق قدیم و ازلی می باشد در ذیل به نمونه هایی از روایات اهل بیت علیهم السلام  اشاره می نماییم .
۱- امام باقر علیه السلام می فرماید :

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خِلْوٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ خَلْقَهُ خِلْوٌ مِنْهُ وَ کُلُّ مَا وَقَعَ عَلَیْهِ اسْمُ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَا خَلَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
خداوند متعال خالی از خلق خویش و خلق او خالی از وجود خداوندند و هرچیز که نام شی بر آن توان نهاد مخلوق است به جز خداوند .

کافی ج ۱ ص ۸۲ بحارالانوار ج ۳ ص ۳۲۲

۲-امام صادق می فرماید :

لَا یَلِیقُ بِالَّذِی هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مُبَایِناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ مُتَعَالِیاً عَنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى‏
خالق همه چیز را نمی سزد مگر اینکه مخالف با همه چیز ، و متعالی از وجود همه اشیا باشد .
بحارالانوار ج ۳ ص ۱۴۸

۳-امام رضا علیه السلام می فرمایند :
کُلُّ مَا فِی الْخَلْقِ لَا یُوجَدُ فِی خَالِقِهِ وَ کُلُّ مَا یُمْکِنُ فِیهِ یَمْتَنِعُ فِی صَانِعِه‏
آنچه در آفریده ها باشد در آفریدگارش وجود ندارد و هرچه در مورد خلق ممکن باشد در صانع و آفریده اش ممتنع و محال است .
توحید صدوق ص ۴۰

۴- زندیقی از امام صادق علیه السلام پرسید : فکیف هو الله الواحد ؟ معنای وحدت خداوند چیست ؟امام علیه السلام فرمودند :

وَاحِدٌ فِی ذَاتِهِ فَلَا وَاحِدٌ کَوَاحِدٍ لِأَنَّ مَا سِوَاهُ مِنَ الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ هُوَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَاحِدٌ لَا یَتَجَزَّى وَ لَا یَقَعُ عَلَیْهِ الْعَد
در ذات خود واحد و یکتا است نه اینکه مانند واحد های دیگر باشد زیرا هر واحدی غیر از خداوند دارای اجزا است ولی او واحد است ،نه متجزی است و نه قابل شمارش .
الاحتجاج ج ۲ ص ۳۳۸
۵- امام رضا علیه السلام می فرماید :

وَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ هُوَ وَاحِدٌ لَا وَاحِدَ غَیْرُهُ لَا اخْتِلَافَ فِیهِ وَ لَا تَفَاوُتَ وَ لَا زِیَادَهَ وَ لَا نُقْصَان‏

خداوند جل جلاله واحد است و جز او واحدی وجود ندارد . اجزای مختلف و متفاوت ندارد و زیاده و نقصان را در او راه نیست .

کافی ج ۱ ص ۱۱۸ ، بحار ج ۴ ص ۱۷۳
محمدرضا سیاهوشی

موافقم(۳)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, ,

+

۷ دیدگاه

  1. محمّد امین

    on اسفند ۱۹, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    در ترجمه احادیثی که از ائمه هدی(علیهم السلام)نقل کرده اید عمداً کلمه وجود را اضافه کردید تا نظر خودتان را قالب کنید...متعالی بودن خدا از خلق علو شرفی اوست نه فاصله مکانی و جدایی عزلی او از خلق...یعنی همین جایی هم که شما نشسته اید خدا هست و شما هم هستید؛...وحدت در بودن دارید و او عالی و برترین است... خدا و خلق در عین اینکه با هم وحدت در بودن دارند و خدا مستقل است و خلق مقیّد و وابسته به اوست؛خلق چیز دیگریست و خالق چیز دیگر....خالق مثل جوهر است و خلق مثل عَرَض...که عَرَض بی جوهر نمی تواند باشد...فقط خداست که مستقل است و همه مخلوقات وابسته و مقیّد به اویند مثل عَرَض که بی جوهر نیست؛خدا قیّوم است و همه خلق قوامشان به اوست بدون اینکه خلایق مستقل باشند و موجودیّت مختصّ و بریده از او برای خودشان داشته باشند...مثل نقشی که بدون سطحی که نقّاشی روی آن صورت گرفته، نمی باشد...مخلوقات هم بدون هستی بحت خدا نمی توانند باشند؛ در عین اینکه هستی بحت نامحدودش همه چیز را در بر گرفته،و چیزی و جایی خالی از او نیست، ممزوج با خلق نیست و چیز دیگریست

    موافقم(۰)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ فروردین ۸ام, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۷ ق.ظ:

    شما وجود را بردار

    کل شی یعنی همه اشیاء مگر وجود همه اشیاء همه اشیاء نیست ؟؟؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. محمّد امین

    on فروردین ۹, ۱۳۹۶ - پاسخ دادن

    وجود لغتی است که چند معنا دارد مثل:بودن،هستی،ووو...مردم به چیستی مخلوقات نیز وجود می گویند؛ ولی درستش این است که ما درباره خلق بگوییم چیستی های محدودی(ماهیات) که به هستی می آیند(بوجود می آیند) ...چون هستی که همیشه بوده همان خداست و چیستی و حدی ندارد مخلوقات را که چیستی های محدودی اند را در حیطه خودش احداث کرده است،..همه حرف اینجاست که هستی خداست و چیستی های محدود مخلوقاتند که هستی خدا آنان را در حیطه خودش پدید آورده و نگه داشته و مخلوقات هستی مختص و مستقل و بریده ای از خدا ندارند

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. م

    on فروردین ۱۰, ۱۳۹۶ - پاسخ دادن

    سلام وقتی میگویید من هم در این مکان هستم و خدا هم
    در این مکان هست .یعنی این که خدا را در مکان محدود کردید در حالی که خدا خالق مکان است.زمانی که مکانی برای ما وجود نداشت خدا کجا بود ؟ایا بعد از خلق مکان خدا خود را داخل ان کرده است؟
    اگر این گونه باشد یعنی تغییر در خدا را قایلیم.که این برخلاف اعتقادات شیعه است.

    ولی احاطه و قدرت خدا بر ما نزدیک تر از رگ گردن است بر ما.

    موافقم(۲)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

  4. محمّد امین

    on فروردین ۱۳, ۱۳۹۶ - پاسخ دادن

    سلام،جناب م، ببینید اینکه میگویم،خدا و خلق وحدت در بودن دارند،به این معنا نیست که خدا مکان را خلق کرده بعد داخل آن شده،..مقصودم این است که همه اماکن در حیطه خدا خلق شده اند،...شما فرض کن به عقب بر گردیم و بُرهه ای باشد که خلقی نباشد و فقط خدا هست،در آن بُرهه مسلماً خدا نامحدود است و چیزی جز خدا نیست،حالا اراده کرده خلقی و مکانی خلق کند..ناچار چون غیر از خدا چیزی نبوده خلق و مکان آن در حیطه وجود خود پروردگار پدید آمدند پس خلق با خدا وحدت در بودن دارد و خدا چیز دیگریست و خلق چیز دیگر؛ خدا مستقل است و ما وابسته به او و عین ربط به او هستیم و در عین حال او ممزوج با ما نیز نشده است...خدا همیشه ثابت و بی تغییر است و مرکب از وجود و عدم نیست؛اگر بپنداریم که خدا در اماکن موجود نیست یعنی خدا را که محدود انگاشتیم و ترکیبی از وجود و عدم دانسته ایم که این غلط است.در احادیث و دعاها هم داریم که او در همه جا موجود است...درضمن یادتان نرود که این از اعتقادات شیعه است که علم و قدرت خدا عین ذات اوست

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  5. محمّد امین

    on فروردین ۱۳, ۱۳۹۶ - پاسخ دادن

    جناب م، شما آیت بودن خلق را برای خدا چگونه میدانید، آیا خلق را مثل دودی میدانید که آیت آتش است،یعنی خدا را یک طرف و خلق را طرف دیگر میدانید؛ اینکه میگویید خدا در اماکن موجود نیست مثل دود و آتش؛ خلق را یک طرف و خدا را طرف دیگری دانسته اید؛ ولی بایستی بدانید که مخلوقات که آیات خدا هستند موجودیّت مختص و مستقل و بریده ای از خدا ندارند؛ خدا لم یلد و لم یولد(نه از چیزی جدا شده و نه چیزی از او جدا شده)است،...جدایی خدا از خلق فقط به این معناست که او چیز دیگریست و خلق چیز دیگر و ممزوج با خلق نشده،...فقط خدا مستقل است و مخلوقات عین فقر و وابستگی و نیاز و عین ربط به او هستند و در عین اینکه مخلوق وابسته محض به وجود اوست چیز دیگریست و خداوند چیزی دیگر و اختلاط با خلقش ندارد

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  6. امین

    on فروردین ۱۷, ۱۳۹۶ - پاسخ دادن

    واقعاً اگر ما و خدا همذاتیم و بجز خدا چیزی نیست؛ پس چرا خدا گنهکار را عذاب می کند؟ یعنی بخشی از خودش را عذاب می کند؟...مسیحیان و یهودیان می گفتند ما دوستان ویژه و فرزندان خدا هستیم،که خدا در جوابشان فرموده(مضمون آیه):پس چرا شما ها را در برابر گناهانتان کیفر می کنم بلکه شما بشری هستید که خلق کردم؛... حالا این منحرفان می گویند خدا عالم را از ذات خودش آفرید؛ آیا میشود خدا ما انسانها که بخشی از او و همذات اوییم را عذاب کند؟ بلا تشبیه اگر انسانی خودش را شکنجه دهد آیا به صحّت عقل او شک نمی کنیم

    موافقم(۰)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.