۵

خبرها

ابن‌عربی ۱۴ مُرشد زن داشت

اسفند ۱۴, ۱۳۹۵ در ۶:۵۳ ب.ظ توسط

 

✔️ مریم صانع پور، مدیر گروه مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی در گفتگو شفقنا:🔻

🔹امر به معروف و نهی از منکر را به پوشش زنان تقلیل دادیم و همین تقلیل دادن‌ها موجب شده تا از سوی ما از فاطمه زهرا(س) یک الگوی جهان شمول برای دختران امروزی ارائه نشود.
🔹دائما می‌گوییم که حضرت فاطمه(س) گفته که افتخار من این است که مردان را نبینم و مردان مرا نبینند و با این گفتار زنان را به پستوها هدایت می‌کنیم. در حالی که در قرآن که سند قطعی اسلام است، هرگز زنان به پستو رانده نشده‌اند.
🔹چه جفایی است که ما این اسوه اعلای بشریت؛ فاطمه(س) را تا جزیی‌ترین ابعاد جنسیتی تقلیل داده‌ایم و توقع داریم زن امروزی از این الگو پیروی کند.
🔹هیچ شاهد تاریخی در مورد خانه‌نشینی حضرت زهرا(س) و عدم حضور اجتماعی ایشان وجود ندارد.
🔹ابن عربی که واضع عرفان نظری است، ۱۵ استاد و مرشد داشته که ۱۴ نفر آنان زن بوده‌اند.

لینک خبر

 

یا نساءَ النِّبی‌َّ لَستُن‌ِّ کَاَحَدٍ من‌َ النَّساء ان‌ اتِّقیتُن‌ِّ فَلا تَخْضَعْن‌َ بالْقَوْل‌ فَیَطْمع‌َ اَلّذی‌ فی‌ قَلْبه‌ مَرَض‌ٌ وَ قُلْن‌َ قَوْلاً مَعْرُوفاً * وَ قَرْن‌َ فی‌ بُیوُتکُن‌ِّ وَ لاتَبَرِّجَن‌َ تَبَرُّج‌َ الْجاهلیِّه الْاُولی‌ و اَقمْن‌َ الصِّلوه و اتین‌َ الزِّکوهَ

احزاب (۳۳) آیات ۳۳ و ۳۴٫

ای‌ زنان‌ پیامبر! شما همانند هیچ‌ یک‌ از زنان‌ نیستید [و برتر و مسئول‌ترید] چون‌ رعایت‌ تقوا کنید، پس‌ در سخن‌ نرمی‌ نکنید که‌ فرد بیمار دل‌ به‌ طمع‌ افتد و سخنی‌ شایسته‌ بگویید و در خانه‌های‌ خود بمانید و همانند زینت‌نمایی‌ روزگار جاهلیّت‌ پیشین‌، زینت‌نمایی‌ نکنید و نماز را برپا دارید و زکات‌ را بپردازید….

 

وَ اذا سَأَلْتُمُوُهُن‌ِّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُن‌ِّ من‌ْ وَراء حجاب‌ٍ ذلکُم‌ْ اَطْهَرُ لقُلُوبکُم‌ْ و قُلوُبهن‌ِّ.

و هنگامی‌ که‌ از همسران‌ پیامبر، چیزی‌ [کالایی] خواستید، از پشت‌ حجاب‌ و حائلی‌ [آن‌ را] از ایشان‌ بخواهید که‌ این‌ کارتان‌ برای‌ دل‌های‌ شما و دل‌های‌ ایشان‌ پاکیزه‌تر است‌.

 احزاب (۳۳) ۵۳٫

 

قال‌ رسُول‌ُ الله صلی الله علیه و آله:

النساء عَورَهٌ احْبسُوهُن‌ِّ فی‌ البیوت‌.

پیامبر گرامی‌ اسلام صلی الله علیه و آله: زنان‌ در معرض‌ نا امنی‌ و دست‌ درازی‌ (مردان‌ نامحرم‌) هستند، پس‌ آن‌ها را به‌ خانه‌ها محدود کنید.

 الکافی، ج ۵، ص ۵۳۵- من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۹۰- بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۱٫

 

قال الصادق علیه السلام: خیر مَساجد النّساء البیُوت.

بهترین‌ مساجد زنان‌، اندرون‌ خانه‌هایشان‌ است‌.

 من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۲۳۸- وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۵۱۰٫

 

 

موافقم(۰)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , ,

+

۵ دیدگاه

  1. محمّد امین

    on اسفند ۱۵, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    با سلام؛همه این اشکالات و عیب جویی های شما از دیگران زمانی وارد و قابل توجّه است،که خودتان عقیده درستی درباره خدا داشته باشید،شما که به دفعات إذعان کرده اید خدا در عوالم مخلوقات که اینقدر وسیع است وجود ندارد(یعنی این هفت آسمان و زمین و بهشت و جهنم و آنچه در آنهاست با این وسعت عجیب از وجود خدا خالی است که این یعنی خدا مرکب از وجود و عدم است و محدودیت دارد(نعوذ بالله)،و با این عقیده عوامانتان چگونه به خود اجازه می دهید از حرفهای دیگران هر چند هم غلط باشد نقل قول کرده و ایراد بگیرید...، اینکه میگویم عقیده عوامانه تان نظر امام صادق(علیه السلام)درباره عقیده ی امثال شماست که در گفتگو با جابر بن حیان درباره این عقیده ای که شما به آن معترفید فرمودند...عجیب است که چرا نظر مرا در پست قبلی تان درباره بوعلی چاپ نکردید؛آنجا من نه فحشی دادم و نه تمسخرتان کردم فقط واقعیت عقیده تان را به شما گوشزد کردم؛که شما برهان نیوزی ها جفا کرده و چاپش نکردید

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ اسفند ۱۸ام, ۱۳۹۵ ۵:۴۹ ب.ظ:

    با سلام

    ما ثبوتا دو نظر بیشتر نمی توانیم داشته باشیم یا اینکه خداوند متعال خالق غیر خودش یعنی تمامی ماسوی الله ومخلوقات می باشد ویا اینکه عین مخلوقات است و چیز سومی در این میان نیست ، یا عدم یا وجود نمی تواند چیزی هم باشد وهم نباشد و این تناقض آشکار است وشما راحی جز پذیرش عینیت خالق ومخلوق ویا غیریت حقیقی خالق مخلوق خواهید بود و هر چیزی که نا شی بر آن نهاده شود مخلوق است
    امام رضا علیه السلام إِنَّمَا صَارَ خَلْقاً لِأَنَّهُ شَیْ‏ءٌ مُحْدَثٌ اللَّهُ الَّذِی أَحْدَثَهُ فَلَمَّا سُمِّیَ شَیْئاً صَارَ خَلْقا

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. محمّد امین

    on اسفند ۱۸, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    متشکّرم،که جواب دادید،این دو نظر را شما به ثبت رسانده اید یا معصوم(علیه السلام)فرمودند:فقط این دو نظر هست، امّا نظر سوّمی هم است که نه این همجنسی خالق و مخلوق است و نه مثل عقیده شما بینونت عزلی خالق و خلق مطرح می باشد؛و آن این است که خدا و مخلوقات بدون اینکه بینونت عزلی با هم داشته باشند یا یک چیز و همگون باشند،با هم هستند(وحدت در "بودن" دارند،و در عین حال خدا چیز دیگریست و مخلوقات چیزی دیگر،بی آنکه با هم ممزوج شده باشند؛و مخلوق عین ربط به وجود خالق است،خالق مستقل است و مخلوق عین ربط و فقر و وابسته به وجود اوست؛ و مخلوق موجودیتی تخیّلی برای خالق دارد یعنی با اینکه برای خودش احساس واقعیّت دارد که آن را هم خدا به مخلوق داده است،برای خالق هیچ است و صرفاً مثل تصاویری خیالگونه هستند که بود و نبودشان برای خدا فرقی ندارد،و چون برای خدا که همه مخلوقات وابسته به وجود او و در حیطه خود اویند؛هیچند خدا از آنها متاثر نمی شود و مخلوقات همه از او متاثرند و دگرگونشان میکند)که این را ما با اندکی تامل در رفتار وجود(هستی محض بدون اجزاء ضروری نامحدود)که همه کائنات در حیطه او هستند با کائنات مشاهده می کنیم؛می بینیم که همه مخلوقات تغییر می کنند و دگرگون و فرسوده می شوند ولی این وجود است که همواره ثابت و بلا تغییر باقی است؛که نتیجه می گیریم که وجود همیشه ثابت نامحدود خداست و مخلوقات که به وجود آمده اند(یعنی خدا در حیطه خودش پدیدشان آورده)محدث و متغیرند و وجود را دگرگون نمی کنند و به او نفوذ نمی کنند،و این وجود است که همه چیز را دگرگون کرده و تغییر میدهد،یعنی در حقیقت مخلوقات برای وجود هیچند که بر او تاثیری نمی گذارند...اینجا یک مغالطه اشتراک لفظی ممکن است صورت بگیرد و آن این است که شما گمان کنید وقتی من میگویم وجود یعنی محدودیّت پنداری مخلوقات که مادی و غیر مادی است را می گویم،ولی در واقع مراد من از وجود هستی محض بحت بدون اجزاء است که همه چیز در حیطه اوست؛... و چرا می گویم محدودیّت پنداری مخلوقات؛زیرا مخلوقات برای خدا مثل پندار و خیالی بیش نیستند که در آن موجودیّت خیالی و هیچشان برای خدا،محدودیّت را بر آنها را مقرّر داشته...این هم یک نظر سوّمی که میتوان برهان بر آن اقامه کرد و با استفاده از آیات و روایات و هدایت و ارشاد پروردگار متعال به آن رسیده ایم

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ اسفند ۱۸ام, ۱۳۹۵ ۷:۲۷ ب.ظ:

    با سلامی دوباره
    ۱- ما به هیچ عنوان نگفتیم بینونت عزلی واین این از برداشت غلط شما و عدم فهم درست سخن مخالفان فلسفه وعرفان است بینونت عزلی زمانی است که برای خداوند مکان فرض کنید وبین دو چیز مکان دارد بینونت عزلی است ولی در اینجا ما درباره ذات خداوند متعال هیچ نمی دانیم ونباید هم سخن بگوییم وحتی درباره ذات الهی نباید تفکر واندیشه کنیم که زندیق می شویم ذات خدا هرچه هست یقینا طبق نص مخالف با ذات مخلوقات است وهیچ چیزی درذات خداوند نیست که در ذات ما باشد وهیچ چیزی درذات ما نیست که درذات خداوند باشد
    امام رضا علیه السلام می فرمایند :
    کُلُّ مَا فِی الْخَلْقِ لَا یُوجَدُ فِی خَالِقِهِ وَ کُلُّ مَا یُمْکِنُ فِیهِ یَمْتَنِعُ فِی صَانِعِه‏
    آنچه در آفریده ها باشد در آفریدگارش وجود ندارد و هرچه در مورد خلق ممکن باشد در صانع و آفریده اش ممتنع و محال است .
    توحید صدوق ص ۴۰
    ۲- پس شما با فلسفه بالاخره مخالفید ونظر خاص خودتان را دارید و هرچه که هست از نسب اربعه منطق رابطه بین خالق ومخلوق را کدام مورد می دانید؟
    ۳-مشترک لفظی که در معنای بودن یعنی وجود داشتن خداوند ومخلوق که بحثی نیست بلکه حقیقتا ما بیان می کنیم که تباین بین خالق ومخلوق است
    امام صادق می فرماید :
    لَا یَلِیقُ بِالَّذِی هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مُبَایِناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ مُتَعَالِیاً عَنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى‏
    خالق همه چیز را نمی سزد مگر اینکه مخالف با همه چیز ، و متعالی از وجود همه اشیا باشد .
    بحارالانوار ج ۳ ص ۱۴۸

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. محمّد امین

    on اسفند ۱۹, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    نسب اربعه و ...اینها هم مثل ایندو نظری که شما میگویید ثبوتاً فقط دو گونه بیشتر نداریم؛تقسیم بندی انسانهای غیر معصوم است و دلیل روشنی بر اینکه فقط این چهارتاست و لاغیر نداریم،ممکن است نسبت های دیگری هم بین خالق و خلق بتوان پیدا کرد؛....این را هم که من میگویم صرفاً برداشتم از آیات و روایات است که با تفکر و هدایت الهی یافتم که اینگونه هم میتواند باشد،و بارها گفته ام که هر آنچه چهارده معصوم(علیهم السلام)درباره خدا و رابطه او با مخلوق بگویند حق است؛ولی اینجا ما یک سری روایات و آیاتی داریم که صراحتاً درباره خدا میگوید او داخل در اشیاء است؛او در همه مکانها موجود است؛او همه جا هست؛هر جا باشید او با شماست و امثال این روایات و آیات؛ و روایاتی هم داریم که میگوید؛خدا چیز دیگریست و مخلوق چیز دیگر،خدا از خلق تهی است و مخلوق از او تهی؛و امثال اینها؛ که جمع بین ایندو دسته آیات و روایات را اینگونه یافتم که خدا و خلق وحدت در بودن دارند بدون اینکه یک چیز و ممزوج باشند و که این خصوصیت را فقط وجود محض نامحدود بدون اجزاء دارد که همه کائنات در حیطه او و وابسته به اوست؛ در ترجمه حدیث امام صادق(علیه السلام)کلمه وجود را اضافه کردید تا نظر خودتان را ثابت کنید؛که درست آن این است که او متعالی از هر چیز است... خب وجود بحت که همه چیز را در بر گرفته و جایی از او خالی نیست همین گونه است او متعالی از هر چیز است،یعنی همان جا که شما نشسته اید وجود بحت هم موجود هست و عالی ترین شیء و برتر از شما و آنچه اطرافتان است می باشد...شما دچار نوعی تناقض شده اید از طرفی می گویید خدا مکان ندارد،از طرفی میگویید خدا در هیچ جایی وجود ندارد، در حالی که درستش این است که بی مکان بودن او بدین معناست که در جایی خاص محصور نیست و اصلاً همه مکانها در حیطه او پدید آمده اند چون قبل ازخلقت اماکن چیزی غیر از او نبوده و خدا همیشه ثابت است و بینونت عزلی با خلق ندارد...و شما واضح بگویید آیا خدا در وسعت عوالم مخلوقات که اینقدر وسیع است وجود دارد یا خیر؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.