۱

تصوف / نقدعرفان

غزالی:قول درست این است که قاتل حسین علیه السلام را لعن نکنیم،ولی لعن قاتل عُمَر جایز است

مهر ۲۹, ۱۳۹۵ در ۸:۴۳ ب.ظ توسط

ghazali-laan

در کتاب «احیاء العلوم» [۲] غزالی آنچنان در تعصب نسبت به بنی اُمیّه پیش رفته که لعن قاتل حسین (علیه السلام) را حتّی به صورت مجمل و مبهم (لعنه الله علی قاتل الحسین) نیز ممنوع شمرده است! دلیل او هم آن است که ممکن است وی توبه نموده باشد! در حالیکه اقوال و اعمال یزید تا پایان عمر (نظیر قتل عام مردم مدینه و سنگباران کعبه و اشعاری که سروده است) همگی حاکی از دوام خبث سیره و سریره اوست.

شگفت تر از این آن است که یزید را با وحشی، قاتل جناب حمزه (شیرخدا و رسول خداصلی الله علیه و آله)، قیاس کرده و می گوید: وحشی از کفر و قتل توبه کرد و از این رو لعن او جایز نیست، با وجود آنکه قتل گناه کبیره است که اگر قاتل توبه نکند در معرض خطر عظیمی است.

در حالیکه در اینجا نیز باید گفت که یزید و وحشی قابل قیاس با هم نیستند. وحشی، زمانی جناب حمزه را کشت که کافر بود و با اسلام آوردن وی هر گناهی که قبلا داشت از پرونده وی سترده گشت، زیرا اسلام اعمال گذشته را قطع می کند و از بین می برد(الاسلام، یجبّ ما قبله)، و با این حال زمانی که با پیامبر صلی الله علیه و آله دیدار کرد، حضرت به وی فرمود: از برابر من دور شو که تو را نبینم. بر خلاف یزید که امام حسین (علیه السلام) را زمانی کشت که صورتا مسلمان بود و خود را خلیفه! پیامبر می نامید. جنایت یزید، بی گمان، مایه کفر و ارتداد او گردید، چرا که وی آن حضرت را- به تصریح اشعار خویش – به عنوان انتقام از رسول خدا صلی الله علیه و آله به واسطه کشته شدن دایی و جدّش در جنگ بدر، به شهادت رسانید، چنانکه گوید:«لیت اشیاخی ببدر شهدوا» و نیز: «لعبت هاشم بالملک فلا خبرٌ جاء و لا وحیٌ نزل»!

چگونه غزالی از لعن یزید باز می ایستد، و حال آنکه علمای بزرگ اهل سنت، لعن او را جایز شمرده و به خروج او از دین تصریح نموده اند. کما اینکه سخنان یزید نیز مؤیّد این امر است. فی المثل، هنگامی که کاروان اسرای خاندان رسالت را در گذرگاه جیرون دید و همانجا صدای کلاغان را نیز شنید، این شعر را سرود:

لمّا بدت تلک الحمول و أشرقت

تلک الشموس علی ربی جیرون

نعب الغراب، فقلت قل أولا تقل

فقد اقتضیت من الرسول دیونی [۲] .

یعنی، آن هنگام که آن کاروان پدیدار شد و آن خورشیدها بر بالای تپه های جیرون درخشیدند، کلاغ بانگ زد. پس به وی گفتم: می خواهی بانگ بزن و می خواهی نزن، که من دیون خود را از پیامبر(صلوات الله علیه وآله) بازپس گرفتم!

 اما جالب این است که لعن ابولوءلوء قاتل عمر  را  جایز می داند

aboololo

[۱] احیاء العلوم، جلد ۹، صفحه ۲۰

[۲] روح المعانی، ج ۸، ص ۱۲۵، در تفسیر آیه: فهل عسیتم ان تولیتم….

موافقم(۱)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , ,

+

۱ دیدگاه

  1. عبدالله

    on آبان ۴, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    خدا لعنتشون کنه

    موافقم(۳)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.