۲۳

تصوف / نقدعرفان

شرم آقای حسن زاده آملی از گفتن لا اله الا الله

مهر ۵, ۱۳۹۵ در ۷:۵۱ ب.ظ توسط

شرم آقای حسن زاده آملی از گفتن لا اله الا الله

رسول خدا صلوات الله علیه وآله :
منظور از آیه کل جبار عنید[هر متکبر جبار] کسی است که از گفتن لا اله الا الله ابا کند.
ثواب الاعمال شیخ صدوق ص۱۶

sharm

این در حالی است که آقای حسن زاده آملی میگوید:

از گفتن لا اله الا الله شرم دارم، لا اله الا الله را دیگران بگویند و “الله” را حسن.
الهی نامه/صفحه ۵۴

البته در چاپ های جدید این عبارت حذف شده است ولی ما عکس این صفحه را از کتاب چاپ شده در سال ۱۳۹۰ میگذاریم

موافقم(۴)مخالفم(۲)

برچسب‌ها, , , ,

+

۲۳ دیدگاه

  1. محمّد امین

    on مهر ۵, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    با سلام،عالیجنابان مُنصف و عادل،شما که همینطور سخن پراکنی می کنید بروید و جواب خود علامه حسن زاده و یا حداقل شاگردش صمدی آملی درباره این فقره گفتار در الهی نامه اش بخوانید و یا جواب آقای شیخ محمد حسن وکیلی را درباره این مطالعه کنید... اگر شما مردم را دارای شعور میدانید و قصد عوام فریبی ندارید هم این متن را بگذارید و هم جواب شاگردان علامه حسن زاده را و آنوقت اگر بر جواب خود علامه یا شاگردانش هم ایرادی دارید بنویسید تا مردم خود قضاوت کنند.... از این کارها دنبال چه هستید شما اوّل باید مشکلتان را با خود نویسنده حل کنید بعد سخن او را بپراکنید... اگر دنبال ایجاد تفرقه در بین جامعه اسلامی و تخریب چهره علمای اعلام نیستید، علامه حسن زاده آملی الآن زنده است به خودش مراجعه کنید و بپرسید که مقصود شما از این نوشته چه بوده تا برایتان توضیح دهد و توضیح خود او را هم چاپ کنید

    موافقم(۱۴)مخالفم(۵)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ مهر ۷ام, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۴ ق.ظ:

    با سلام

    شما در یک خط یا نیم خط بفرمایید سخنان آنها را تقریر کنید تا یاد بگیریم شما اگر فهمیدید بگویید تا بقیه بدانند شما تنها توهین وتخریب می کنید به جای یک استدلال وبرهان

    ۱- خود آقای حسن زاده از آقای صمدی برائت جستند
    ۲- اگر چیز بدی نبود چرا در چاپهای بعدی حذفش کردند
    ۳- کلام صوفیه و مائلین به تصوف وفلسفه برای ما حجت نیست

    موافقم(۸)مخالفم(۸)

    [پاسخ]

  2. محمّد امین

    on مهر ۶, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    عزیزان برهان نیوزی،برای اینکه بدانید که زود قضاوت کرده اید،و معنای صحیح وحدت وجود را که عرفای شیعه به آن قائلند را درست متوجّه نشده اید،پیشنهادی برایتان دارم که تبیین آیت الله العظمی گرامی درباره وحدت وجود در "شیعه تی وی" را مشاهده فرمایید... تا وحدت وجود صحیح را آنطور که هست بدانید و زود انگ کفر و قائل شدن به همه خدایی را به عارفان شیعه نچسبانید

    موافقم(۵)مخالفم(۱۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ مهر ۷ام, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷ ق.ظ:

    باسلام

    اولا : شما بفرمایید در یک خط یا نیم خط تقریر درست وحدت وجود را بفرمایید ونحوه برهان را بیان کنید

    ثانیا: شما اول وجود شخصیت با این طول وعرضی جابر بن حیان را اثبات کنید و سند روایت را هنوز ارئه نکردید

    ثالثا: مشکل امثال شما این است به قیل وقال این وآن می روید به جای مراجعه به کتب روایی ومعصومین

    رابعا: استناد شما به روایت یکطرفه است اگر اینگونه است انسانهای مومن دیگر نیز کاملا فلسفه را حرام می دانند و حتی ضدیت کامل دارند مانند علامه حلی ره مجلسی شیخ حرعاملی محدث بحرانی و مومنین بسیار دیگر که خداوند حق را به انها کاملا شناسانده چرا که سراغ اهل بیت علیهم السلام رفته اند والا کسی که سراغ ارسطو وفلاطون وابن عربی ومثنوی و حلاج کافر برود یقینا باطل را گمان می کند حق ایت چون خودش نخواسته است .

    پس روایت می فرماید خداوند ابا دارد از اینکه باطل را حق معرفی کند أَبَى اللَّهُ أَنْ یُعَرِّفَ بَاطِلًا حَقّا که این معرفی حق و باطل تنها از طریق معصومین می باشد ومثل اینکه شما روایات درج شده را نمی خوانید و یا ترجمه روایات عربی بلد نیستید ،همش حرف خودتان را می زنید که حضرت فرمود اگر مومن متقی باشد باز هم خطا می کند

    یَا کُمَیْلُ لَوْ لَمْ یَظْهَرْ نَبِیٌّ وَ کَانَ فِی الْأَرْضِ مُؤْمِنٌ تَقِیُّ لَکَانَ فِی دُعَائِهِ إِلَى اللَّهِ مُخْطِئاً أَوْ مُصِیباً بَلْ وَ اللَّهِ مُخْطِئاً حَتَّى یَنْصِبَهُ اللَّهُ لِذَلِکَ وَ یُؤَهِّلَهُ لَه‏

    ای کمیل به خدا قسم اگر خداوند پیامبری را مبعوث نمی کرد و در روی زمین مومن با تقوایی هم بود همانا در دعوتش به سوی خداوند خطا کار بود واخطا می رفت مگر اینکه خداوند اورا برای اینکار نصب کند واورا اهل این کار بگرداند.

    تحف العقول ص ۱۷۵

    موافقم(۸)مخالفم(۴)

    [پاسخ]

  3. محمّد امین

    on مهر ۷, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    برای اینکه بدانید وحدت وجود درستی که عرفای شیعه به آن معتقدند چیست،به سایت "وحدت وجود" و "شیعه تی وی" مراجعه کنید که در آن وحدت وجود درست که توحید ناب است را از آیات قرآن و احادیث معصومین(علیهم السلام)مشاهده خواهید کرد در ضمن بیانات آیت الله العظمی گرامی و آیت الله حیدر ضیایی در "شیعه تی وی" در تبیین وحدت وجود برای فهم درست وحدت وجود بسیار برای شما راه گشا است... کدام صوفیه!!؟ در طول تاریخ اسلام بعضی از اولیاء الهی توسّط خشک مغزان متهّم صوفی گری باطل شده اند.برای اطّلاع از این موضوع به "سایت سید علی قاضی" مراجعه کنید

    موافقم(۱)مخالفم(۵)

    [پاسخ]

  4. کریم

    on مهر ۹, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    ببین عزیز تو اینقدر بحث میکنی برو تو گوش بده ما که بیکار نیستیم حرفاشونا گوش بدیم تو دو خطر استدلالشون را بیار ببینیم آیا توهم یا از متشابهات روایات استدلال می کنن یا مثل وهابیت که آیه یدالله فوق ایدیهم را می گیرن میگن خدا هم دست دارد وجسمه .

    موافقم(۲)مخالفم(۲)

    [پاسخ]

  5. ...........

    on مهر ۹, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    من هروقت میخوام تفریح کنم یه سری به سایت شما می زنم گاگولهایی با مزه ی هستید

    موافقم(۶)مخالفم(۸)

    [پاسخ]

  6. محمّد امین

    on مهر ۹, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    سلام به جناب کریم، کریم آقا ببین من حرفهای جناب استاد میلانی رو در "شباهت عرفا و وهابیت" که در رادیو برهان گذاشتین گوش کردم دیدم داره اشتباه میگه،اونجا داره میگوید که: خدا عالم وجود رو خلق میکند،خب این حرف غلطی هست که میزنه،چون خدا خودش وجود واجب(هستی محض ضروری نامحدود همیشه ثابت بدون چیستی و چگونگی) است،... شما هم گوشهای مبارک را به مدت نیم ساعت یا چهل دقیقه در اختیار بگذار و بنشین با نگاه نقادانه تبیین آیت الله العظمی گرامی یا آیت الله حیدر ضیایی درباره وحدت وجود در شیعه تی وی را ببین،و اشکالاتش را پیدا کن،بخدا ضرر نداره...که در واقع به این آیه قرآن کریم هم عمل کرده ای:((همان کسانی که سخنان را میشنوند و بهترین آنان را پیروی میکنند،آنها کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده و آنها خردمندانند)) سوره الزمر آیه ۱۸٫٫٫ و به این فرمایش امام علی(علیه السلام) عمل کرده ای که فرمودند:((عاقل کسی است که با فکر درست به استقبال نظرات گوناگون برود و در عواقب امور بنگرد))غرر الحکم ص ۱۷۸ و یا اینکه فرمودند: ((هر کس به خردمندان گوش نسپارد عقلش بمیرد))تحف العقول ص ۸۵٫٫٫ و یا شما که گمان دارید آنها اهل باطلند به این فرمایش پیامبر خدا، عیسی مسیح(سلام الله علیه) عمل کنید: حق را از اهل باطل فرا گیرید و باطل را از اهل حق فرا نگیرید،سخن سنج باشید

    موافقم(۲)مخالفم(۴)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ مهر ۹ام, ۱۳۹۵ ۷:۵۲ ب.ظ:

    باسلام

    همانطور که دوست عزیزمون کریم گفتند باز هم به خاطر دوری از روایات شما آیه را تفسیر به رای کردید از شما عاجزانه تقاضا دارم این مطلب را مطالعه بفرمایید

    تفسیرصحیح آیه فبشرعبادالذین یستمعون القول ویتبعون احسنه
    http://www.borhannews.com/news/?p=1577

    موافقم(۱)مخالفم(۵)

    [پاسخ]

  7. کریم

    on مهر ۹, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    ادب مرد به زدولت است

    وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِکَ فَحَاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُواْ مِنْهُم مَّا کَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِؤونَ
    و پیش از تو پیامبرانى به استهزا گرفته شدند پس آنچه را ریشخند ومسخره مى‏کردند گریبانگیرمسخره کنندگان کنندگان ایشان گردید

    سوره رعد آیه ۳۲

    موافقم(۲)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  8. کریم

    on مهر ۹, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    شما که صحبتهای اساتیدتانرا خوب گوش دادید همانطور که مدیر محترم گفتند چرا تو یکی دوتا خطر تقریر استدلال نمی کنید ؟

    در ضمن آیه ۱۱ زمر را هم باز تفسیر به رای کردید

    موافقم(۱)مخالفم(۶)

    [پاسخ]

  9. محمّد امین

    on مهر ۱۰, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    اولاَ آیه ۱۸ نه ۱۱٫٫٫کجایش تفسیر به رای است...برادر کریم حرفهاشون رو گوش بده حرف هم مشربان خودتون را هم گوش بده و مقایسه کن و عیب و ایراد هر یک را پیدا کن و هر کدومشون درست میگه رو پیروی کن... چرا حاضر نیستی به حرفاشون گوش بدی!!؟ میترسی گمراه بشی؟ یا تکبّر داری؟ و یا از روی حدس و گمان یه چیزایی تو ذهن خودت ساخته ای و فکر میکنی اونها میخوان همونا رو بگن؟...حالا اگر نمیخواهی به آیه قرآن عمل کنی به فرمایشات امام علی(علیه السلام)و حضرت عیسی(سلام الله علیه)عمل کن...براتون نمونه آوردم که من هم حرفهای استاد میلانی رو گوش کردم و دیدم داره اشتباه میگه: اونجا در(شباهت عرفا و وهابیت)داره میگه که: خدا عالم وجود را خلق میکند،خب این حرف و عقیده اش غلط است دیگه،چون خدا خودش وجود واجب(هستی ضروری بی حد همیشه ثابت بدون اجزاء)است... اصلاً اینکه شما بگویی خالق هستی حرف غلطی است درستش این است که بگویی خالق مخلوقات یا خالق کائنات،چون هستی(وجود محض) همیشه هست و در حقیقت هستی محض بی حد ضروری بدون اجزاء همان خداوند است... پا بگذار روی تکبّر نفست و حرفهاشون رو بشنو

    موافقم(۳)مخالفم(۲)

    [پاسخ]

  10. کریم

    on مهر ۱۰, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    بله یقینا تفسیر به رای هست چون طبق احادیث که لینکشا مدیر محترم گذاشت ترجمه آیه این نیست که همه اقوال وسخنان را گوش بده بلکه این است که سخن وحی را گوش کن وبه بهترین نحو عمل کن ، مثل اینکه شما لینکهای مطالبی که برای هدایت شما آقای مدیر میذاره را نمی خونی

    مشکل شما و امثال شما وآقایانی که نامشان را می برید این است که کثرت حقیقیه را قبول ندارید این مطلب آقای بهجت را ببینید این تقریر ایشان خیلی درست تر از تقریر امثال فلاسفه است وکسی کر نکنم مشکلی داشته باشه

    آیت الله بهجت (ره) و رد و نقدِ وحدت وجودِ موردِ نظر عرفا و فلاسفه

    " target="_blank">http://www.ebnearabi.com/2453/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%AC%D8%AA-%D8%B1%D9%87-%D9%88-%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%AF%D9%90-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%D9%90-%D9%85.html>

    موافقم(۰)مخالفم(۴)

    [پاسخ]

  11. محمّد امین

    on مهر ۱۰, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    جناب کریم،آنها که هر حرفی رو نمیگن،اونها هم از آیات قرآن و احادیث معصومین(علیهم السلام)میگویند،پس اگر اینطور هست چرا پای حرفهای استاد میلانی و امثالهم می نشینی؟... استاد میلانی که به غلط میگوید خدا عالم وجود را خلق میکند!!!؟ ...تو فقط باید به قرآن گوش بدی...چکار به قیل و قال بقیّه داری،... شما حرف آن بنده های خدا رو گوش نداده میگویی کثرت حقیقیه رو قبل ندارن،اوّل برو ببین چی میگویند بعد به اونها ببند....برای همین میگویم که حرفهاشون رو گوش کن تا از روی ندانستن و قضاوت عجولانه نسبت کفر و همه خدایی به آنها ندهید.

    موافقم(۲)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ مهر ۱۰ام, ۱۳۹۵ ۴:۲۱ ب.ظ:

    با سلام

    آقای میلانی سخن فلاسفه را بیان کرده است فلاسفه وجودی غیر از وجود خدا را قبول ندارند و اگر هم میگویند خلق کرده است یعنی مانند موج ودریا که دریا موج را خلق می کند و خلق به معنای فلاسفه که همان شکل ظاهری موج های دریاست ولی درواقع چیزی جر دریا وآب آن نمی باشد .

    و متکلمین شیعه دقیقا با این معنا مشکل دارند

    موافقم(۱)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  12. محمّد امین

    on مهر ۱۰, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    در مورد آیه همه میدانیم که آیات قرآن دارای ظاهر و بطون زیادی است و هر کسی به مقدار فهم خدا دادی در جهت حق از آنها بهره برداری درستی میتواند بکند ،پیامبر خدا یا ائمه هدی(علیهم السلام)وقتی درباره آیه ای مطلبی فرمودند که نگفته اند همین است و بس،بلکه مصداق بارزی از مصادیق را مطرح کرده اند...بعد هم این که من گفتم تفسیر نبود بلکه هر شخصی با دیدن آیه همین به ذهنش خطور میکند که سخنان را بشنو و از بهترین آنها پیروی کن یعنی عقل خودت را بکار ببند و سخن سنج باش و راه درست را از شنیدن سخنان پیدا نما و پیروی کن...و این نه تفسیر به رای است و نه غلط...حالا به قول شما که تفسیر به رای باشد(که من این را قبول ندارم)،آیه را کاری نداریم به آن سه تا حدیث از امام علی(علیه السلام)و عیسی مسیح(سلام الله علیه)که برایتان نوشتم عمل کنید

    موافقم(۲)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

  13. محمّد امین

    on مهر ۱۰, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    سلام بر جناب admin،انگار شما صوتی که خودتان گذاشته اید را هم گوش نکرده اید!!!... این حرف خودشان است و ربطی به دیدگاه عرفا نداره؛اونجا آقای میلانی داره میگه: ...لذا کل عالم وجود رو خدا خلق میکنه...این حرف ایشان غلطه ،درستش این است که بگوید خدا کل کائنات را خلق میکند...چون (وجود محض) که هستی ضروری بی حد همیشه ثابث بدون اجزاء هست همان خداست.و بقیه اشیاء که همه مخلوقات او هستند در حیطه وجود او پدید آمده اند وابسته محض به او هستند و از خود وجود مستقلی ندارند...برای مثال به شما گفتم که مثلاً لیوان جلوی شما اگر در یک لحظه نیست شود این لیوان است که ناپدید شده و وجود ثابت باقی است..و اگر دوباره لیوان ظاهر شود این لیوان است که بوجود آمده و وجود تغییری نمیکند(یعنی وجود لیوان از خودش نیست) و لیوان در پدید آمدن و ماندن و تغییراتش وابسته محض به وجود همیشه ثابت یا همان خداست،حالا یک نکته کلیدی که اینجا هست آن است که همه مخلوقات و خصوصیّاتشان که همه در حیطه وجودند و وابسته به او هستند برای وجود ثابت بی حد(خدا) مثل خیالی بیش نیستند و همین خیالگونه بودن و نزدیک به هیچ بودن مخلوقات برای خداست که خداوند از مخلوقاتش هیچ تاثیری نمی گیرد و حقیقت وجود که اوست هیچ تغییری نمیکند چون مخلوقات برای او نزدیک به هیچند و وجود مستقلی از او ندارند یا به قول عرفا از خود بود ندارند و به قول امام علی(علیه السلام)"اعلام الوجودند" نه خود وجود...لذا برادر عزیز زود انگ کفر به دیگران نچسبانید حرفشان را گوش کنید و تجزیه و تحلیل کنید...احترام اساتید مثل آقای میلانی جای خودش ولی ایشان هم اشتباه میکند و معصوم که نیست که هر چه میگوید را بی و چون و چرا حجّت بدانید و بپذیرید

    موافقم(۳)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ مهر ۱۵ام, ۱۳۹۵ ۴:۳۲ ب.ظ:

    با سلام

    اتفاقا با با همین نظر شما وفلسفه درحال جهاد هستیم ومی خواهیم این مبنای غلط که وجود محض و هستی ضروری بی حد است را رد کنیم و شما بین وجود خداوند که قابل شناخت و درک وحتی نباید سخن گفت با وجود مخلوقات که مکان دارند ونبودند وایجاد شدند تفاوت ذاتی دارد و شما وجودی را فرض می کنید که همه جا را پُر کرده است که البته فقط شما این فکر را نمی کنید تمام ادیان غیر وحیانی ومحَرف این گونه است و تنها مکتب وحی است که بین وجود خداوند و وجود مخلوقات فرق گذاشته است بنده تنها از شما یک سوال دارم که شما تنها یک وجود بی نهایت را قبول دارید که درروز قیامت وجود خداوند است که عذاب می شود یا وجود مخلوقات عاصی؟؟

    درضمن این نظر فلاسفه می باشد که وجود عالم مانند دریاست و مخلوقات موج دریا هستند که این شکلها و ظاهر امواج مخلوقات وتجلی ذات اله هستند و تنهاوجود عالم وجود بی نهات آب لارسم له و لا حد له می باشد.

    اصلا در فلسفه علت ومعلول را یکی می دانند

    مضافا بر اینکه اهل فلسفه که وجود را داراى مراتبى مى‏دانند که صرفا اعتبارى است و به گونه‏اى مى‏باشد که اصلاً موجب تعدّد حقیقى نمى‏گردد، هرگز عقیده‏اى غیر از آنچه اهل عرفان مى‏گویند ابراز نداشته‏اند، چنانکه رساله "وحدت از دیدگاه عارف و حکیم" اعتراف مى‏کند که:
    ... واین] اعتقاد به شدّت و ضعف وجود] بعینه کلام اهل‏اللّه‏ یعنى عارفان باللّه‏ است چه اینکه آنان بر این مبنى‏اند که وجود به اعتبار تنزّلش در مراتب اکوان، و ظهورش در حظائر امکان، و به اعتبار کثرت وسائط، خفاى آن اشتداد مى‏یابد، لذا ظهور کمالاتش ضعیف مى‏شود و به اعتبار قلّت وسائط خفاى آن اشتداد مى‏یابد و ظهورش قوى مى‏گردد ... لذا اطلاق وجود بر قوى اولى از اطلاقش بر ضعیف است.

    موافقم(۲)مخالفم(۲)

    [پاسخ]

  14. محمّد امین

    on مهر ۱۵, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    یعنی شما معتقدید خدا هستی ضروری بی حد نیست؟ واقعاً عجیب است!!! وجودی که همه جا را پر کرده یعنی چه!!؟ مگر اوّل جا بوده که بعد وجود خدا بیاید و آنجا را پر کند!!؟ من بارها گفتم که اوّل خداست بعد مخلوق و خداوند هستی صرف ضروری بی حد بدون اجزاء است که همیشه ثابت و بی تغییر است و وقتی چیزی را خلق میکند آن مخلوق به ناچار در حیطه وجود خداست چون غیر از خداوند چیزی نبوده است ولی در عین حال مخلوق و خدا آمیخته نیستند و خدا چیز دیگریست و مخلوقات چیز دیگرند...و گفتم که خالی بودن خدا و خلق از همدیگر را اینگونه تفسیر میکنم که آنها آمیخته با هم نیستند و خدا همذات مخلوقاتش نیست و مخلوق مربوط محض و فقیر مطلق به خداست و برای خدا مثل تصاویری خیالگونه اند با همه واقعیتی که در عوالم خود دارند و این را هم گفتم که این کیفیّات مخلوقات است که شدّت و ضعف دارد و ذات الهی شدّت و ضعفی در خود ندارد...حالا شما میشود بفرمایید کجای این عقیده غلط است یا کفر است لطفاً مشخص کنید... در ضمن نظر من درباره وحدت وجود این نیست که خدا تغییر کرده باشد و تبدیل اشیاء شده باشد و این را کفر محض میدانم...ولی وحدت وجود را اینگونه تفسیر میکنم که خدا با مخلوق وحدت در "بودن" دارد و آنقدر بود خدا حقیقی و شدید است که مخلوق برای او نزدیک به هیچ و مجازی است یعنی همین الآن که مثلاً شما در اتاق نشسته ای خدا هم حاضر و ناظر است و شما شمایید و خدا خداست نه با هم آمیخته اید و نه او تبدیل به شما شده و شما عین فقر و مربوط محض به وجود او می باشید...که برای مثال در ادعیه ماثوره هم داریم که معصوم(علیه السلام)فرمودند: أناجیک یا موجودا فی کل مکان لعلک تسمع ندائی(ای کسی که در همه جا وجود داری با تو درد دل میکنم،امید دارم به صدایم توجه کنی)"دعای مکارم الاخلاق ص ۲۹۵" و یا این روایت قال الصادق(علیه السلام): ..هو فی الاشیاء کلّها غیر متمازج بها و لا بائن منها متجلّ لا باستهلال رویه ناء لابمسافه قریب لا بمداناه...(او در همه اشیاء هست ولی نه به صورت ترکیب شده با آنها و نه به صورت جدا شده از آنها،او در همه موجودات ظهور و تجلّی دارد اما نه به صورت دیده شدن چشم،او از همه موجودات دور است اما نه به صورت مسافت و مقدار و به همه موجودات نزدیک است اما نه به صورت چسبیدن)"توحید صدوق ص ۴۵"...عقیده من این است و این را از آیات قرآن و روایات و توضیحات بزرگانی چون آیت الله العظمی گرامی استفاده کردم... به هر حال سپاس از شما که وقت گذاشته و جواب دادید،خدا نگهدار شما

    موافقم(۲)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ مهر ۲۰ام, ۱۳۹۵ ۳:۴۵ ب.ظ:

    با سلام

    اولا: این را فلاسفه می گویند که وجود خداوند کل وجود را پر کرده است والا ما می گوییم که اصلا ذات الهی قابل شناخت نیست ونباید درباره آن سخن گفت

    إن غیر المتناهی قد ملأالوجود کله

    جوادى آملى، عبداللّه‏: علی بن موسى الرضا علیه‏السلاموالفلسفه الالهیه، ۳۶

    ثانیا: این از تحریفات فلاسفه است که یک روایت را می گیرند ونظر خودشان را القا می کنند که در تصریحات روایی ائمه علیهم السلام اینکه خداوند با ذاتش در اشیا وجود داشته باشد رد کرده اند و لا بذاته را تصریح کرده اند بلکه فرمودند :
    ْ هُوَ فِی الْأَشْیَاءِ بِالْإِحَاطَهِ وَ التَّدْبِیر با احاطه وتدبیر در اشیا می باشد نه با ذاتش (توحید صدوق ج۱ ص ۳۳۶) پس معلوم می شود مبانی آقای گرامی هم منحرف است و مانند فلاسفه از روایاتی که بار ها توسط خود معصومین جواب داده شده است و حتی متکلمین شیعه جوابهای متعدد داده اند سوء استفاده می کند

    عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ أَظُنُّهُ مُحَمَّدَ بْنَ نُعْمَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ هُوَ اللَّهُ فِی السَّماواتِ وَ فِی الْأَرْضِ قَالَ کَذَلِکَ هُوَ فِی کُلِّ مَکَانٍ قُلْتُ بِذَاتِهِ قَالَ وَیْحَکَ إِنَّ الْأَمَاکِنَ أَقْدَارٌ فَإِذَا قُلْتَ فِی مَکَانٍ بِذَاتِهِ لَزِمَکَ أَنْ تَقُولَ فِی أَقْدَارٍ وَ غَیْرِ ذَلِکَ وَ لَکِنْ هُوَ بَائِنٌ مِنْ خَلْقِهِ مُحِیطٌ بِمَا خَلَقَ عِلْماً وَ قُدْرَهً وَ إِحَاطَهً وَ سُلْطَاناً وَ مُلْکا

    از حضرت صادق (علیه السلام) سؤال کردم از قول خداى عز و جل وَ هُوَ اللَّهُ فِی السَّماواتِ وَ فِی الْأَرْضِ یعنى و او است خدا در آسمانها و در زمین حضرت فرمود که او همچنین است در هر جایى عرض کردم بذات خویش یعنى در هر جا که بودنش بذات است فرمود واى بر تو بدرستى که مکانها اندازها است و چون بگوئى که بذاته در مکانى است تو را لازم آید که بگوئى در اندازها است و غیر آن و لیکن آن جناب از قدرتش از خلقش جدا است و از روى علم و قدرت و احاطه و سلطنت احاطه دارد بآنچه آفریده است.

    التوحید (للصدوق) ص ۱۳۳

    موافقم(۲)مخالفم(۳)

    [پاسخ]

  15. یه نفر

    on مهر ۲۱, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    یعنی برای طرفداران عرفان و تصوف متاسفم که جز توهین جوابی ندارن، همین روزاست که حسن زاده رو خدا اعلام کنند هرچند خود حسن قبلا هم گفته میتونه اجسام رو خلق کنه و به سیارات دیگه طی الارض کنه ، لا الله الا الله از دست سامریهای زمانه همین که اهل بیت صوفیه و مقلدینشون رو لعن کردن ما را کافیست

    موافقم(۲)مخالفم(۶)

    [پاسخ]

  16. انسان

    on آبان ۱, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    با سلام شما مشکلی دارید که از امام خمینی نمی نویسید؟ لطفا به ترتیب جلو بروید. اول از آثار امام خمینی شروع کنید و تبیین حق نمایید و سپس به افراد دیگر برسید. مخصوصا امروز روز شهادت آقا مصطفی ایشان هم بود مقداری هم از ایشان بنویسید.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.