۴

تصوف / مقالات / نقدعرفان / نقدفلسفه

تشابه عرفان اوشو با عرفان ابن عربی!

خرداد ۲۸, ۱۳۹۵ در ۲:۲۶ ق.ظ توسط

osho-ibnarabi

اوشو یکی از رهبران طریقت های عرفانی معاصر است که عرفان او با بهره گیری از آموزه های مکتب «تنتره» بر پایه بی بندوباری جنسی و ممنوعیت هرگونه سرکوب این غریزه بنا شده است. وی معتقد است فرا آگاهی یا مکاشفه در زمان معاشقه جنسی صورت می گیرد زیرا تنها لحظه‌ای است که شخص خود را از مکان و زمان و تعقل خلاص، و خود را در حالت خلسه و بیخودی می یابد!

اوشو روشهای زیادی برای به وجود آمدن عمل اتحاد و یکی شدن پیشنهاد داده و آنها را در تمرینات شبکه ای و سلسله وار  خود به شاگردان نیز آموزش می دهد. و برای اینکه بتواند تصویری جذاب از سکس{آزادی جنسی} نشان دهد به الفاظ و واژهای چون: “بدل شدن از پستی به عالی،و یا تبدیل شدن لجن به نیلوفر”تمسک جسته است، تا خوانده را به گفتارهایش ترغیب کند.
اومی گوید:سکس  باید بزرگترین هنرمدیتیشن شود.این پیش کش تنتره{کتابی که اوشو به تفصیل درباره رابطه جنسیت و پیوند زن و مرد صحبت می کند}به دنیاست .پیش کش تنتره از همه عالی تر است،زیرا کلیدهایی را در اختیار قرار می دهدکه از پست ترین به والاترین استحاله پیدا کنی،کلیدهایی را در اختیار قرار می هد که لجن را به نیلوفر آبی بدل کنی.
اوشو مستقیما و با کمال صراحت درباره سکس و روابط آزاد جنسی و استفاده بی حد و حصر و بی شرمانه از نیروی جنسی سخن به میان می آورد، و ضمن مباحث مختلف با اندک بهانه ای از این مباحث سخن به میان می آورد،گویا رسالت خود را ترویج دین سکس و اعلام آزادی جنسی می داند.مروری بر فرازها و جمله های اوشو ما را به این حقیت رهنمون می کند که، معنویت و عرفانی که اوشو امروزه مروج و منادی آن شده، چیزی جز سکس محض نیست. لذا مکتب اوشو را می توان همان عرفان مبتنی بر سکس نام گذاری کرد.
اوشو با کمال وقاحت و بی شرمی تمام، سکس را فعلی الهی دانسته و در سخنرانی هایش سعی می کند آن را مقدس جلوه دهد.
او در این باره می گوید:می خواهم به شما بگویم که سکس الهی است.
همچنین می گوید:انرژی سکس،انرژی الهی است.

اوشو،الماس های اوشو،ترجمه مرجان فرجی،صفحه ۲۴۰ -۲- نگرشی بر آراءو اندیشه های اوشو،محمد تقی فعالی،ص۲۱۴ -۳- اوشو،از سکس تا فراآگاهی،ترجمه محسن خاتمی،ص۳

اما جالب است بدانید عرفای مصطلح اسلامی نیز دقیقاً همین کلمات و مبانی اشو را با نقاب معنویت مطرح کرده اند و آن را در پوشش آیات و روایات اسلامی به خورد مسلمانان می دهند؟

صوفیه نیز مانند اشو، معتقدند شهود و یا فراآگاهی در حالت های مختلفی می تواند صورت بگیرد و این شهود درجات و مرتبه های مختلفی دارد که بالاترین و کاملترین و عالی ترین مرتبه “شهود یا فراآگاهی ، هنگام جماع و معاشقه با معشوق صورت می گیرد ! و در این حالت است که انسان، خدا را به صورت کامل شهود می کند!!! (نعوذبالله)

بزرگترین نظریه پرداز تاریخ متصوفه، یعنی ابن عربی در این رابطه می گوید :
فشهود الحقّ فی النساء أعظم الشهود و أکمله.
ترجمه: شهود خدا در زنان بالاترین و کاملترین نوع شهود است.
فصوص الحکم، ج‏۱، ص: ۲۱۷

اما او به همین اندازه اکتفا نکرده و در عباراتی که زبان از بیان آن شرم دارد می گوید در هنگام جماع، مرد خدا را در مفعول (زن) بدون واسطه شهود می کند. شرح و ترجمه عبارت ابن عربی در کتاب فصوص الحکم، توسط یکی از شارحان معاصر بدین قرار است:

پس چون مرد، خدا را در زن مشاهده کرد، شهود در منفعل(زن) کرده است و چون مرد، خدا را در نفس خود مشاهده کند از جهت ظهور مرأه از او یعنى از رجل، حق را در فاعل (که رجل است) مشاهده کرده است. پس شهود رجل، حق تعالى را در مرأه (یعنى در حین مواقعه) اتمّ و اکمل است. زیرا رجل، حق را در مرأه مشاهده مى‏کند از آن حیث که حق فاعل و منفعل است.

ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص: ۶۰۸

hasanzadeh-osho

صوفیان معتقدند عشق به صورت ها و مظاهر و مخلوقات زیبا، به خصوص پسران امرد و نوجوانان، همچون پل و صراطی برای رسیدن به خدا می باشد و اصطلاحا می گویند : المجاز قنطره الحقیقه یعنی عشق مجازی(عشق به مخلوقات زیبا) پلی به عشق حقیقی( خدا) است.

جلال الدین همائی در این رابطه می گوید:
حقیر معتقد است که عشق صورت،ى در صورتى آبستن عشق حقیقى الهى است که حالت مرآتیت و بقول علما جنبه «ما به ینظر» داشته باشد نه جنبه «ما فیه ینظر»؛ و شاید آنچه به شیخ اوحد الدین ابو حامد احمد کرمانى متوفى ۶۳۵ ه- ق و اصحاب و پیروان او نسبت مى‏دهند که خداپرستى و کمال انسانى را در جمال‏پرستى و شاهدبازى و عشق‏ورزى با خوب‏رویان مى‏ دانستند، محمول بر همین نظر «ما به ینظر» باشد که بدان اشاره کردیم؛ یعنى جمال جمیل حق را در آینه حسن صنع مى‏دیدند.

مولوى نامه ؛ مولوى چه مى گوید؟، ج‏۲، ص: ۸۲۴

موافقم(۴)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , , ,

+

۴ دیدگاه

  1. مکتب اهل بیت(ع) بینشی نو

    on تیر ۸, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    سلام به روز هستم
    مولوی و قتل شمس:
    http://razavi-binesheno.blogfa.com/tag/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C

    تصوف:
    http://razavi-binesheno.blogfa.com/tag/%D8%AA%D8%B5%D9%88%D9%81-%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D9%88-%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%AF

    ابن عربی:
    http://razavi-binesheno.blogfa.com/tag/%D8%AA%D8%B5%D9%88%D9%81-%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D9%88-%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%AF

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. زینب

    on مرداد ۱۸, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    اگر منظورتان از بیان این کلمات این است که پولمان را به یزید زمانه خود بدهیم که با آن پول ها بمب بر روی مردم یمن بریزد و ما را شریک در کشتن این مردم بی گناه بکند سخت در اشتباهید تا زمانی که یزید زمانه از میان نرود . ما خودمان را شریک در کشتن مردم بیگناه یمن نخواهیم کرد. اگر با خودتان میگوید که پول امثال ما ایرانی در مقابل آن همه مسلمانانی که از سرتاسر جهان به انجام فریضه حج به آنجا می آیند چه ارزشی دارد باید بگویم که من حتی نمی خواهم پول من باعث بشه که یک قطره فقط یک قطره خون از یکی از مردم یمن بیرون بیاید

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. مهدی

    on مهر ۲۹, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    سلام میشه یه کم بیشتر در مورد وازه بی بند و باری جنسی توضیح بدید ، الان کشور های غربی بی بند و باری جنسی دارند ، آیا با بی بند و باری اشو یکی هست ، یا وقتی که حلاج میگه ان الحق با ان ربکم الاعلی فرعون یکی هست .
    و یه مطلب دیگه اینکه در جایی خوندم که جلال همایی در سن فکر کنم ۷۵ سالگی خدمت شیخ رجب علی خیاط میرسه ، ایشون چیزی خدمت استاد همایی میگه که باعث میشه با دست به پیشونیه خودشون بکوبن و بگن من ۷۵ ساله راه رو اشتباه میرفتم ، اون طور که من فهمیدم مثل اینکه برخی از عرفا مورد تایید شما هستند ، مثل شیخ رجب علی خیاط و با بعضی مخالفت هایی دارید ، اگه میشه این مطلب رو بیشتر باز کنید که چه عرفایی مورد تایید شما هستند .

    موافقم(۱)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ آبان ۲ام, ۱۳۹۵ ۶:۴۷ ب.ظ:

    علیکم السلام

    بی بند و باری انواع مختلف دارد انسانهایی که به ظاهر در یک اجتماع و یک جامعه هستند و مورد مقبولیت ظاهری اکثریت هستند هم انواعی بی بندو باری دارند مانند حاکمان بنی امیه وبنی عباس که به ظاهر امام جماعت بودند خطبه می خواندند قرآن می خواندند اما فاسق بودند و انحرافات جنسی و فسق مانند شرابخواری و .... بودند عده ای هم ظاهرا فسقشان را علنی می کردند اما هریک از افراد برای کار خود توجیه ویا مبانی خاصی داشتند مثلا صوفیه برای بی بند وباری خود به انکار عذاب و وحدت وجود و جبر قائلند که همین مبانی باعث انحرافات متعدد در همفکران وطرفدارانشان می شود و یا مانند مبنای المجاز قنطره الحقیقه که می گویند عشق مجازی پل عشق حقیقی است و این دستمایه بسیاری برای فیلم ها و کتابها و داستانها شده است .

    هیچ کس جز معصومین مورد تایید صد درصد ما که نه بلکه اعتقاد شیعه همه علما وفقهای شیعه نیست ، بلکه اگر بر اساس مبانی درست از روایات معصومین و سخن معصومین علیهم السلام سخنی یا عملی بیان شود تایید است وهر کسی عملی انجام داد ویا سخنی گفت اگر مستند به معصوم شد حجیت دارد مثلا برخی از عرفای در برخی مراحل عرفان نماز نمی خوانند خب یقینا این کار مخالف سخن معصومین است.

    عرفان و عارف حقیقی ائمه معصوم هستند و کتابهای ایشان مانند صحیفه سجادیه و ... عرفان است

    موافقم(۲)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.