۲

تصوف / دریافت فایل / کلیپ / مکتب اهل بیت علیهم السلام / نقدعرفان / نقدفلسفه

قاعده الواحدونکاح ازلی+فیلم

آبان ۱۷, ۱۳۹۴ در ۶:۳۵ ب.ظ توسط

فی قوله «فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» فهی الروح المخلوق خلقه الله و أجرى فی الإنسان‏ تفسیر قمی ج۱ ص۳۶
درباره سخن خداوند هنگامی که کامل شد و از روح خود در آن دمیدم آن روحی می باشد که مخلوق خداوند است و خداوند آن را خلق کرده است

عن محمد بن مسلم عن أبی جعفر ع قال سألته عن قول الله: «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ‏ » قال: روح خلقها الله فنفخ فی آدم منها
تفسیر العیاشی ج‏۲ ص ۲۴۱
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در باره این آیه که خداوند از روحش در ان دمید وبیان داشت که به او سجده کنند پرسید .حضرت فرمود: روح آن روحی است که خداوند خلق کرده است و از ان در آدم دمید.

عن أبی بصیر عن أبی عبد الله ع فی قوله «فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» قال: خلق خلقا و خلق روحا، ثم أمر الملک فنفخ فیه- و لیست بالتی نقصت من الله شیئا…

تفسیر العیاشی ج‏۲ ص۲۴۱

ابی بصیر از امام صادق علیه السلام در باره این آیه  که خداوند بعد از تکمیل خلقت آدم از روحش درآندمید پرسید، حضرت فرمود:خداوند خلقی را خلق کرده وروحی راخلق کرد سپس به فرشته ای امر کرد که آن را در آدم بدمد واین اینگونه نیست که چیزی از خداوند کم شود

عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَهَ عَنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الرُّوحِ الَّتِی فِی آدَمَ ع قَوْلِهِ فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی‏ قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَهٌ وَ الرُّوحُ الَّتِی فِی عِیسَى مَخْلُوقَه
احول گفت: از امام صادق علیه السلام پرسیدم از روحى که در آدم علیه السلام دمیده شده که خدا مى‏ فرماید : «چون او را درست کردم و در او از روح خود دمیدم» فرمود: آن روح مخلوق است و روحى هم که در عیسى بود مخلوق بود.

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی‏  کَیْفَ هَذَا النَّفْخُ فَقَالَ إِنَّ الرُّوحَ مُتَحَرِّکٌ کَالرِّیحِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ رُوحاً لِأَنَّهُ اشْتَقَّ اسْمَهُ مِنَ الرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَهِ الرِّیحِ لِأَنَّ الْأَرْوَاحَ‏ مُجَانِسَهٌ لِلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اصْطَفَاهُ عَلَى سَائِرِ الْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ الْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ الرُّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلُّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ.

محمد بن مسلم گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم از سخن خداى عز و جل که فرمود: «چون او را درست کردم و در او از روح خود دمیدم» آیا این دمیدن چگونه بوده است؟ فرمود: روح چون باد در جنبش وحرکت است، و براى این به نام روح نامیده شده که از ریح اشتقاق یافته و بدین جهت از کلمه ریح اشتقاق یافته که ارواح همجنس بادند و همانا خدا آن را به خود وابسته است چون که او را بر ارواح دیگر برگزیده است چنان که به یک خانه گفته است: خانه من و به یک فرستاده ه‏اى در میان رسولان گفته است: خلیل من، و مانند آن، و همه اینها آفریده و ساخته و پدید شده و پرورش یافته وتدبیرشده است.

الکافی (ط – الإسلامیه) ج‏۱ ص ۱۳۴
از جمله قواعد منحرف و غیرعقلی در فلسفه قاعده الواحد لایصدرعنه الا الواحد است که هم بحث خلق را کنار زده و بحث صدور را مطرح کرده وهم وحدت وجود را تروجی داده است شما متنی را که آقای حسن زاده در کتابش بیان کرده ببینید:

و أعظم الوصله النکاح و هو نظیر التوجه الإلهی على من خلقه على صورته لیخلفه فیرى فیه صورته بل نفسه فسوّاه و عدله و نفخ فیه من روحه الذی هو نفسه، فظاهره خلق و باطنه حقّ.
بزرگترین وصلت نکاح است (نکاح به معنى لغوى که گفتیم) و نکاح نظیر توجه الهى است بر آن چه که بر صورت خود خلق کرده است، تا آن را خلیفه خود قرار دهد و در آن صورتش را به اعتبار تعین بلکه نفسش را (به اعتبار عین مطلقش) ببیند (و آن مخلوق انسان است) که او را تسویه و تعدیل نمود و در آن از روح خود که نفس اوست دمید، پس ظاهر او خلق است و باطنش حق.
تسویه و تعدیل اشاره است به آیه کریمه: الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ (انفطار:
و غرض از این تنظیر اینکه چنانکه ناکح از امناى خود به تولید مثل خود و ایجاد ولدى بر صورت خود توجه مى‏نماید. یعنى در حقیقت بعضى از روح خود را در نطفه نفخ مى‏کند که این امر و عمل خود یکى از مصادیق نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی* است. تا از نفخ روح بدین معنى و أمناء، نفس و عین خود را در مرآت ولد خود ببیند که «الولد سرّ أبیه» و از عظمت شأن این امر خداوند قسم مى‏خورد: وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ (بلد: ۳) همچنین است خداوند سبحان در ایجاد خلق بر صورتش که از آن تعبیر به نکاح اصلى أزلی مى‏شود

nekah-azali

و از این موارد در فلسفه وعرفان فراوان موج می زند که بیان می کنند وجود مخلوقات همان وجود خالق است واین گونه تمثیل های منحرفانه برای خلقت خداوند که درواقع می خواهند صدور را ثابت کنند نه خلقت.

فیلم نقد این دیدگاه

موافقم(۲)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , , , ,

+

۲ دیدگاه

  1. عباس

    on آبان ۲۱, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    فیلم امناظره اُستاد نصیری و غرویان در اصفهان را منتشر کنید .

    موافقم(۲)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. امین

    on بهمن ۱۴, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    ا sghl
    گه کسی خواست بیاد حوزه ی علمیه ی آیت الله ایروانی واقع در خیابان هلال احمر تقاطع ولیعصر برای مناظره

    ۰۹۰۱۰۷۳۳۱۵۴

    آقای میلانی هم اونجا اومدن و ....

    موافقم(۰)مخالفم(۱)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.