۲۰

تصوف / نقدعرفان / نقدفلسفه

انکار خلودعذاب درکتاب استاد حسن زاده آملی+تصویرکتاب

آذر ۱۳, ۱۳۹۲ در ۵:۰۹ ب.ظ توسط

یکی از مبانی مهم در مذهب شیعه خلود کفار ودشمنان اهل بیت می باشد اما فلسفه وعرفان به زیرکی با این مبنای عقلانی  تشیع مبارزه کرده است اما  چرا در بین شیعه وکتبی که در شیعه نوشته می شود وچاپ می شود این مطالب منحرف چاپ می شود؟!!

برخی آیات وروایات دال برخلود

آیات

وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُون‌ »(بقره ۳۹)
و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود.
« یُرِیدُونَ أَنْ یَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَ ما هُمْ بِخارِجِینَ مِنْها وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقِیمٌ » (مائده ۳۷)
آنها پیوسته می‌خواهند از آتش خارج شوند ولی نمی‌توانند خارج شوند و برای آنها مجازات پایداری است.
« وَ نادَوْا یا مالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّکَ قالَ إِنَّکُمْ ماکِثُون‌ » (زخرف ۷۷)
آنها فریاد می‌کشند ای مالک دوزخ آرزو داریم پروردگارت ما را بمیراند (تا آسوده شویم) می‌گوید: شما در اینجا ماندنی هستید.
« ثُمَّ قِیلَ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ ‌» (یونس ۵۲)
سپس به ظالمان گفته می‌شود بچشید عذاب خلد و همیشگی را.

برخی روایات

دلیل دیگر طرفداران خلود، وجود روایاتی است که مساله خلود را به روشنی بیان می‌کنند که دو نمونه از آنها را ذکر می‌کنیم:
۱. امام باقر(ع) فرمودند:« إِذَا دَخَلَ أَهْلُ الْجَنَّهِ الْجَنَّهَ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ جِی‌ءَ بِالْمَوْتِ فَیُذْبَحُ ثُمَّ یُقَالُ خُلُودٌ فَلَا مَوْتَ أَبَداً » «زمانی که جهنمیان وارد جهنم و بهشتیان وارد بهشت شدند مرگ را پیش آنها آورده و ذبح می‌کنند و به آنها گفته می‌شود شما برای همیشه در اینجا هستید و مرگی برای شما نیست.»تفسیرقمی ج۲
۲. امام رضا(ع) به مامون نوشتند:« إِنَّ اللَّهَ لَا یُدْخِلُ النَّارَ مُؤْمِناً وَ قَدْ وَعَدَهُ الْجَنَّهَ وَ لَا یُخْرِجُ مِنَ النَّارِ کَافِراً وَ قَدْ أَوْعَدَهُ النَّارَ وَ الْخُلُودَ فِیهَا »  «خداوند مومنی را که وعده بهشت به او داده وارد آتش جهنم نمی‌کند و کافری را که به او وعده آتش جهنم و خلود در آن را داده از جهنم خارج نمی‌کند.»خصال ج۲

azbجمله های نوشته شده در کتاب ممد الهمم استاد حسن زاده

فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ‏ وَعْدِهِ‏ رُسُلَهُ‏ و لم یقل و وعیده، بل قال‏ وَ نَتَجاوَزُ عَنْ سَیِّئاتِهِمْ‏ مع إنّه توعّد على ذلک.

شیخ فرماید خداوند فرمود: فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ‏ (إبراهیم: ۴۷) و نفرمود «و وعیده» بلکه فرمود وَ نَتَجاوَزُ عَنْ سَیِّئاتِهِمْ‏ (أحقاف: ۱۶) با اینکه در فعل سیئات وعید فرمود.

قیصرى گوید:

این تجاوز و گذشت نسبت به اهل جنت و نار عام است. اما نسبت به اهل جنت ظاهر است که از ذنوب وجودات آنها و صفات آنها و افعالشان عفو و تجاوز کرده است (یعنى گذشت کرده است). اما نسبت به اهل نار از مؤمنان به سبب اخراجشان از نار است به شفاعت شافعان و اما نسبت به کافران به اینکه عذاب براى آنها عذب مى‏گردد یا به رفع و برداشتن عذاب است مطلقا.

اگر چه در آن (نار) خالدند. چنانکه در حدیث است که در قعر جهنم جرجیر (تره تیزک) مى‏روید. یا به آنها صبر عطا مى‏شود که بر آن بلایا و محن الفت مى‏گیرند و بعد از آن رنج و الم نمى‏بینند چنانکه بعد از این گفته مى‏شود.

فاثنى على إسماعیل بإنّه‏ کانَ صادِقَ الْوَعْدِ و قد زال الإمکان فی حقّ الحقّ لما فیه من طلب المرجح.

شیخ فرماید: پس خداوند بر اسماعیل ثنا گفت به اینکه او صادق الوعد بود و امکان در حقّ حق تعالى زایل شد زیرا که در امکان طلب مرجّح مى‏شود.

یعنى امکان وقوع وعید در حقّ حق تعالى زایل شد زیرا حق تعالى وعده به تجاوز داد که فرمود: وَ نَتَجاوَزُ عَنْ سَیِّئاتِهِمْ‏ و فرمود: إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً (زمر: ۵۳) و فرمود: إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ* (نسا: ۴۸) و وقوع وعد واجب است که تجاوز و عفو و غفران اوست پس امکان وقوع وعید در حق بارى تعالى زایل شده است، زیرا که وقوع یکى از دو طرف ممکن بدون مرجح‏  نمى‏شود.


موافقم(۰)مخالفم(۳)

برچسب‌ها, , ,

+

۲۰ دیدگاه

  1. ابوالقاسمی

    on آذر ۱۷, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    سلام
    مدیر محترم سایت
    اگر فلسفه علمی یونانی است و علم توحید به صورت کامل در قرآن و سنت وجود دارد چرا در ابتدای کتاب تجرید الاعتقاد خواجه بحث توحید را با نظریه دور و تسلسل فلاسفه شروع می کند و علامه حلی نیز آن را شرح داده و برهان قاطع می داند و سپس به صورت بسیار مختصرتری از برهان حدوث و قدم سخن می گوید؟.

    موافقم(۱)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ دی ۹ام, ۱۳۹۲ ۸:۳۷ ب.ظ:

    باسلام
    ابطال دوروتسلسل عقلانی است وربطی به فلسفه ندارد چرا شما هرچه را که عقلانی است به فلسفه نسبت می دهید مثلا در کتاب فلسفه گفته باشد جمع نقیضین محال است می شود فلسفی این یک قضیه عقلی است که بچه ۵ ساله هم می داند محال است ( که البته فلاسفه وعرفا خلاف آن را گفته اند)
    مشکل شما مساوی قراردادن عقل وفلسفه است
    بررسی مغالطه همیشگی فلاسفه مبنی برمساوی بودن تفلسف وتعقل
    http://www.borhannews.com/news/?p=1418

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ بهمن ۳۰ام, ۱۳۹۲ ۷:۰۰ ب.ظ:

    بی سوادها به درجات بالای بهشت نمی روند.قابل توجه نویسنده وبلاگ.

    موافقم(۱)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. مهدی-عبدالهی-برهان کلیپ

    on آذر ۱۷, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    با سلام خدمت همه دوستان گرامی و عرض تسلیت به مناسبت ایام ماه صفر با سه پوستر و یک فتو کلیپ از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی با صدای زمینه قرائت بسیار زیبای سوره بلد توسط استاد عبدالباسط بروزم
    http://www.borhanclip.rozblog.com/post/17

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. مهدی-عبدالهی-برهان کلیپ

    on آذر ۱۸, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    با سلام خدمت همه دوستان گرامی و عرض تسلیت مجدد به مناسبت ایام ماه صفر با مطلب "توهینهای وقاحت آمیز مولوی به شیعیان به همراه دو کلیپ مرتبط" در خدمتم
    http://www.borhanclip.rozblog.com/post/18

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  4. علی

    on دی ۱۰, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    سلام
    مدیر بزرگوار سایت
    پس باتوجه به فرمایشات شمادر این مطالب اهل کتاب (یهودیان ومسیحیان) که در این زمان زندگی میکنند کافر محشور میشوند ودر جهنم خالدند.درسته؟ من خودم هم هرچه در قران جستجو کردم همین مطلب رااستنباط کردم(به دستورات پیامبر خود که فرمودباید به پیامبر بعد ایمان اورندونافرمانی کردند)(نافرمانی ازپیامبر باعث خلود دراتش میشود) نمیدانم درسته یا نه.حال اوضاع اهل تسنن چیست؟انان هم کافر محشور میشوند؟ باتوجه به فرمایش رسول الله(ص)در غدیر خم. که فرمودند هرکه ولایت علی(ع)رانداشته باشد کافرمحشور میشود.ولی بعضی ازاساتید این مطلب را قبول ندارند!!ممنون

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ دی ۱۰ام, ۱۳۹۲ ۳:۴۶ ب.ظ:

    باسلام
    غیرشیعه به دو دسته تقسیم می شود یکی مستضعفین هستند که بعد از عرضه ولایت حضرت امیرعلیه السلام درمحشر محشور می شوندولی کسانه که عالمانه وتعصبانه شیعه نمی شوندخلود دارندچون تمام انسانها بارها ولایت به آنها عرضه شده مانند ذر اول وذر دوم و....

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  5. amin

    on دی ۲۷, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    اتفاقا این به ضرر خود شماست که ادعا میکنید فلسفه عقلانیت نیست
    این حرف شما ثابت میکنه فلسفه عقلانیت محضه چون استدلال عقلی کرده اینجا.مدعیان فلسفه میگن فلسفه یعنی روش تعقل محض بدون استفاده از نقل.بر خلاف اونها اهل کلام هستند که با نقل ادعای تعقل میکنن

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  6. جلیل

    on بهمن ۱۰, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    سلام به برادران عزیز.آنچه مشخص است اینکه آقای حسن زاده این مطلب را از جانب آقای قیصری بیان کرده اند نه اینکه نظر خویش را در اینباره بیان کرده باشند.یاعلی(علیه اسلام)

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ بهمن ۱۰ام, ۱۳۹۲ ۵:۵۵ ب.ظ:

    باسلام
    عجب!! شما نمی دانید اولا شرح کتاب کسی خود نوعی تایید کتب انهاست ثانیا به چه دلیل سخن کسی در کتابی نقل می شود آن هم عالم دینی یا برای تایید یا برای رد در حالی که ایشان هیچ ردی بر ان نزده اند
    به همین راحتی از کنار حق می گذرید وتعصبتان اجازه شناخت حق را نمی دهد

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    رضا پاسخ در تاريخ آبان ۹ام, ۱۳۹۳ ۳:۲۹ ب.ظ:

    بشنو از شیخ علیه ما علیه فیه ما فیه و الیه ما الیه
    لحیه جنباند و دهانش باز کرد آن چغک تخمی بسان غاز کرد
    گفت با الفاظ خوش رنگ و لعاب هیچ نا گیرد مرا هم چرت وخواب

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ آذر ۹ام, ۱۳۹۳ ۹:۱۲ ب.ظ:

    این علیه اسلام که در مقابل نام مبارک امام علی علیه‌السلام نوشته اید یعنی چه؟ مگر ایشان نعوذبالله چه کاری خلاف اسلام انجام داده اند؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  7. انسان

    on آبان ۲۶, ۱۳۹۳ - پاسخ دادن

    جناب محترم . سلام علیکم. آنقدر نظرات مستند مخالف خود را منتشر نکرده اید در صدق و امانت شما تردید پیدا کرده ایم بقول مولا علی (علیه الصلوه و السلام): اتقوا مواضع التهم. ان شاءالله که موضعی که عرض شد صحیح نباشد. قطعاً از این پس در سایت یا وبلاگی جداگانه به شرط بقا و توفیق نقد نظرات شما را برای طالبان حقیقت و سالکان انصاف منتشر و میزان صحت شما را فاش خواهیم کرد. بعون الله و توفیقه. والسلام علی من اتبع الهدی . والسلام علیکم

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  8. محسن

    on تیر ۱۵, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    چرا جوش میارید اگه میتونید دلیل بیارید واسه گفته هاتون اگر دلیل اقناعی نیارید ما مجبوریم به گفته علامه ایمان بیاریم بعد از اینکه نظر ایشون با فطرت ما سازگارتر هست تا خلود ....بدی شما اینه که متعصبانه به مسایل نگاه میکنید و به ظاهر ایات و روایت بسنده میکنید و حتی تعقل هم نمیکنید .....خلود با دلایل بسیار فراوان عقلی و نقلی رد است

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  9. مسلمان

    on شهریور ۶, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    زشت است این رفتارها دست بردارید کسی را تخریب نکنید

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  10. مجید

    on آبان ۳, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    بسم الله الرحمن الرحیم

    این متمسک به ذیل ولایت امام امیرالمومنین علی‌بن ابی‌طالب و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا و اولاد طاهرینشان علیهم السلام با اعلام برائت و بیزاری از قاطبه دشمنان، معاندان و غاصبان حقوق حقه اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین معروض می‌دارد:

    شنیده ام برخی از کسانی که در درس و بحثهای حقیر حضور پیدا کرده‌اند، بر اثر عدم تلقی صحیح مطالب و خلط مباحث برداشت‌های ناصحیح خود را که مخالف با حقایق دین مبین اسلام و اقتضائات تولی و تبری است من جمله در تعریف بهشتیان به من نسبت داده‌‌اند، از این روی صریحا اعلام می‌کنم این گونه نسبت‌ها به حقیر ربطی نداشته و ندارد.

    والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته

    حسن حسن زاده آملی، بیستم جمادی الثانی ۱۴۳۳ مطابق با ۲۲/۲/۱۳۹۱

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  11. ایمانی

    on آبان ۲۰, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    من دوست دارم در این باره ها مطلع شوم: اما چند سئوال برایم پیش آمده: ۱- مطلب مگر از قیصری نیست (طبق متن ارائه شده شما) نه از حسن زاده ۲- قیصری که تأکید کرده کفار و معاندین خالد در عذاب اند پس او چطور انکار کرده؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ آذر ۱ام, ۱۳۹۴ ۶:۲۰ ب.ظ:

    اولا قیصری خلود در عذاب را طوری معنا کرده که عذاب یعنی گوارا شدن و در حقیقت از عذاب خارج می شوند ثانیا کتاب ممد الهمم از کتابهای آقای حسن زاده آملی است و او با قبول مبانی ومطالب آنها توضیح وترجمه آن را نوشته است

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  12. مصطفی

    on آبان ۲۴, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    اگر دقت کنید نوشته قیصری میگوید نه علامه حسن زاده

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  13. مجید

    on آذر ۱۳, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    مدیر این سایت مخش ایراد داره

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.