۱۵

تصوف / مکتب اهل بیت علیهم السلام / نقدعرفان / نقدفلسفه

مخالفت خواجه نصیرالدین طوسی وشاگرد ممتازش علامه حلی با سخن فلاسفه

آبان ۷, ۱۳۹۲ در ۳:۳۳ ب.ظ توسط

موجود داراى مقدار و اجزا و عدد از هر جهت محدود بوده، و از حیث زمان ومکان لزوما متناهى است. علاوه بر اینکه حقیقت مقدارى و قابل وجود و عدم، نیازمند به این است که دیگرى آن را ایجاد کند، و هرگز نمى‏ توان موجودى را که ازلى بوده و عدم نداشته باشد ایجاد کرد، و گرنه تحصیل حاصل لازم مى‏ آید.[۱]

امام رضا علیه‏ السلام مى‏ فرمایند:

إن ما لم یزل لا یکون مفعولاً… إن الفعل کلّه محدث.[۲]

آنچه ازلى باشد مفعول و مخلوق نخواهد بود … همانا هر فعلى حادث و مخلوق است .

امام صادق علیه ‏السلام مى‏ فرمایند:

أنّه لو کان معه شیء فی بقائه لم یجز أن یکون خالقا له، لأنّه لم یزل معه فکیف یکون خالقا لمن لم یزل معه؟[۳]

اگر چیزى در بقا با خداوند مى ‏بود دیگر ممکن نبود که خداوند خالق آن چیز باشد، چه اینکه در این صورت آن چیز پیوسته با خداوند بوده است، پس چگونه ممکن است خداوند آفریننده چیزى باشد که ازلا با او موجود بوده است؟!

امیرالمؤمنین علیه‏ السلام مى‏ فرمایند:

یقول لما أراد کونه: “کن” فیکون. لا بصورت یقرع ولا نداء یسمع، وإنّماکلامه سبحانه فعل منه أنشأه ومثّله، لم یکن من قبل ذلک کائنا، ولو کان قدیما لکان إلها ثانیا.[۴]

آنچه را اراده فرماید، تنها مى‏ گوید: “باش”، پس مى‏ باشد. نه به وسیله صدایى که شنیده شود، و نه به ندایى که به گوش رسد. و همانا کلام او سبحانه، فعل اوست که پیش از آن موجود نبوده است و او آن را انشا مى‏ فرماید و ایجاد مى‏کند، و اگر قدیم بود معبود دومى بود.

امام باقر علیه‏ السلام مى‏ فرمایند:

إنّ اللّه‏ تبارک وتعالى لم یزل عالما قدیما، خلق الأشیاء لا من شیء ومن زعم أنّ اللّه‏ تعالى خلق الأشیاء من شیء فقد کفر، لأنّه لو کان ذلک الشیء الّذی خلق منه الأشیاء قدیما معه فی أزلیته وهویته کان ذلک أزلیا، بل خلق اللّه‏ الأشیاء کلّها لا من شیء.[۵]

همانا خداوند سبحانه و تعالی پیوسته عالِم و قدیم بوده است. اشیا را از چیزى نیافریده است و هر کس معتقد باشد که خداوند اشیا را از چیزى آفریده است تحقیقا کافر شده است. زیرا اگر آن چیزى که اشیا از آن آفریده شده‏اند قدیم بوده، در ازلیت و هویت با خداوند وجود داشته است، پس آن چیز ازلى خواهد بود. خداوند تعالى اشیا را از چیزى نیافریده است.

امام صادق علیه ‏السلام مى ‏فرمایند:

... فإن کنت صنعتها وکانت موجوده فقد استغنیت بوجودها عن صنعتها.[۶]

… اگر من آن را در حالى که موجود بوده است ایجاد کرده باشم، هیچ نیازى به ایجاد کردن آن نداشته‏ ام، چرا که آن خودش موجود بوده است.

و مى فرمایند:

إیجاد الموجود محال.[۷]

ایجاد کردن چیزى که خودش موجود باشد محال است.

 خواجه نصیر الدین طوسى “قدس سره” در “تجرید الاعتقاد” مى‏فرماید: ولا قدیم سوى اللّه‏ تعالى: هیچ موجود ازلى‏اى جز خداوند تعالى وجود ندارد.

و علاّمه حلّى “قدس سره” در شرح آن مى‏نویسد: قد خالف فی ذلک جماعه کثیره، أمّا الفلاسفه فظاهر لقولهم بقدم العالم … وکل هذه المذاهب باطله، لأن کل ما سوى اللّه‏ ممکن، وکل ممکن حادث. کشف المراد، ۵۷: گروه فراوانى با این امر مخالفت کرده‏اند، و مخالفت کردن اهل فلسفه هم روشن و آشکار است، زیرا ایشان اعتقاد دارند که همه چیز ازلى و قدیم است … همه این مذاهب باطل است، زیرا تمامى ماسواى خداوند ممکنند، و هر ممکنى حادث مى‏باشد .

falasefeh



[۱] . می توانید به کتاب تجرید خواجه طوسی وشرح شاگردش علامه حلی مراجعه کنید صفحه ۱۲۱

 [۲] . التوحید، ۴۵۰؛ بحار الأنوار، ۱۰ / ۳۳۵٫

 [۳] . کافى، ۱ / ۱۲۰؛ التوحید، ۱۸۷؛ بحار الأنوار، ۴ / ۱۷۶٫

 [۴] . نهج البلاغه، خطبه ۱۸۶؛ بحار الأنوار، ۴ / ۲۵۴٫

 [۵] . علل الشرایع، ۶۰۷؛ بحار الأنوار، ۵ / ۲۳۰٫

 [۶] . التوحید، ۲۹۰؛ بحار الأنوار، ۳ / ۵۰٫

 [۷] . روضه الواعظین، ۳۱؛ متشابه القرآن، ۱ / ۴۶٫

موافقم(۱)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , , ,

+

۱۵ دیدگاه

  1. کریم

    on آبان ۷, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    اینم قابل توجه آقایانی که خواجه نصیر رافیلسوف می دانند به این صریحی قدم عالم را رد می کند بعد آقایان به او تهمت فیلسوف بودن رامی زنند آدم هر فحشی را بشنوه ولی اینکه به او می گن فیلسوف قابل تحمل نیست

    موافقم(۱)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. مهدی-عبدالهی-برهان کلیپ

    on آبان ۱۲, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان تقریبا بعد از یک مدت طولانی تصمیم گرفتم تعداد دیگری کلیپ در رد فلسفه و تصوف قرار دهم اسامی کلیپها به ترتیب قرار داده شده:
    ۱-مخالفت شدید علامه مجلسی با صوفیه،مولوی،ابن عربی و غزالی و خاطره علامه حلی
    ۲-بعضی بدعتها در صوفیه
    ۳-بعضی انحرافات برادران غزالی و شبستری وسبزواری و مولوی
    ۴-استاد در سیر و سلوک عرفانی
    ۵-معنی کلمه صوفیه و اسامی بعضی از آنها و دین شان
    ۶-طریقت و شریعت در صوفیه و انحراف آشکار مولوی
    ۷-انحرافات بایزید بسطامی و نظر مولوی درمورد او
    ۸-نظر میرزا ابولقاسم قمی در مورد مولوی
    ۹- خاطره آیت الله سیدان از علامه محمد تقی جعفری
    ۱۰- دروغ بستن مولوی به امیرالمومنین
    http://www.borhanclip.rozblog.com/post/14

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. مهدی-عبدالهی-برهان کلیپ

    on آبان ۱۹, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان گرامی و عرض تسلیت به مناسبت دهه اول ماه محرم الحرام .
    با مطلب و سه کلیپ در مورد شعائر عزاداری امام حسین(ع) در خدمتم.
    http://www.borhanclip.rozblog.com/post/15

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  4. مهدی-عبدالهی-برهان کلیپ

    on آبان ۲۳, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان گرامی و عرض تسلیت مجدد به مناسبت دهه اول ماه محرم الحرام . با دو پوستر و یک کلیپ در رد صوفیه و دشمنان اباعبدالله الحسین در خدمتم التماس دعا...
    http://borhanclip.rozblog.com/post/16

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  5. خدیجه

    on اسفند ۱۸, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    بسمه تعالی.باسلام و عرض خسته نباشید بابت مطالب خوب و آگاه کنننده ای که میگذارید.اگر ممکنه توضیحی درباره تفاوت مکتب تفکیک و اخباریگری میخواستم و اینکه آیا این سایت متعلق به این جریانات فکری است؟باتشکر.اجرکم عند الله.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ اسفند ۲۰ام, ۱۳۹۲ ۸:۰۱ ق.ظ:

    باسلام
    این سایت متعلق به هیچ جریان فکری اعم از تفکیک یا اخباری یا ... نمی باشد وتنها مکتب اهل بیت که روش علمای بزرگ شیعه داعتقادات آنها مانند شیوخ عظام کلینی، صدوق، طوسی ،مفید،حلی،مجلسی،و...می باشد

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    خدیجه پاسخ در تاريخ اسفند ۲۶ام, ۱۳۹۲ ۹:۴۰ ق.ظ:

    باسلام و تشکر از شما .کدام یک از این جریانات صحیح است؟من دجار سردرگمی شده ام لطفا راهنمایی ام کنید. برای آشنایی بامکتب اهل بیت باید بامطالعه چه آثاری آغاز کنم؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ اسفند ۲۶ام, ۱۳۹۲ ۷:۳۱ ب.ظ:

    باسلام
    کتب روایی معرفتی مانند جهاد بانفس شیخ حر عاملی کتاب کافی کلینی ، توحید صدوق و خصال وکتب دیگر شیخ صدوق ره

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    خدیجه پاسخ در تاريخ اسفند ۲۷ام, ۱۳۹۲ ۱۱:۳۲ ق.ظ:

    متشکر از راهنماییتون.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  6. رضا

    on اسفند ۲۳, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    نظر خواجه در مورد وحدت وجود در (المراسلات، ص ۹۱و۹۲)
    فتامل آقای برهان نیوز !

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ فروردین ۳ام, ۱۳۹۳ ۸:۱۹ ق.ظ:

    باسلام
    خواجه نصیر در ابتدای کتاب تجرید الاعتقاد خود می گوید این کتاب اعتقادات واقعی من است هذا قوی اعتقادی یعنی کتب دیگر ایشان کتب اعتقادی من نیست ونوعی تقیه دربرابر حکام و شرحی برکتب دیگر است واین نسبت به ایشان از عدم تتبع در افکار وکتب خواجه نصیر نشات می کند که هر کتابی که نوشته را جز مبانی ایشان می دانند وشاگرد برجسته وشاید تنها یادگار فکری خواجه نصیر علامه حلی است که کتاب تجرید وی را شرح زد که این نشان دهنده مبنای فکری خواجه است که از شاگرد اصلی وی می توان دریافت .کتاب کشف المراد فی شرح تجرید مهم ترین کتاب در شناخت مبنای فکری خواجه می باشد

    مخالفت خواجه نصیرالدین طوسی وشاگرد ممتازش علامه حلی با سخن فلاسفه
    http://www.borhannews.com/news/?p=2835

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  7. رضا

    on اسفند ۲۳, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    خواجه در خطاب به صدر الدین قونوی ( جانشین ابن عربی ) می‌گوید:
    لسان الحقیقه، برهان الطریقه، قدوه السالکین الواجدین و مقتدی الواصلین المحققین، ملک الحکماء و العلماء فی الارضیین، ترجمان الرحمن، افضل و أکمل جهان
    چرا این قدر از ابن عربی تمجید کرده ؟؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ اسفند ۲۶ام, ۱۳۹۲ ۷:۳۰ ب.ظ:

    باسلام پاسختان را در خطابات امام رضا به مامون ملعون بیابید که چگونه خطاب امیرالمونین و... به وی می کرد

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  8. دانيال

    on مهر ۲, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    اینجا راجع به مخالفت متکلمین و فلاسفه درباره حدوث و قدوم و دلایل و برهان های رد و بدل شده بخونید و خودتون قضاوت کنید
    http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookId=369&BookArticleID=124062

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ آبان ۷ام, ۱۳۹۴ ۲:۳۹ ب.ظ:

    در این لینک هیچ گونه نظرات متکلمین وفقها بیان نشده واصلا اینهمه روایات نابی که در ابواب حدیث حدوث وقدم آمده است بیان نشده وتنها نظرات شخصی استاد مطهری بیان شده است

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.