۸

تصوف / مقالات / نقدعرفان / نقدفلسفه

امیرالمومنین علیه السلام:حسن بصری سامری این امت است/عطار:حسن بصری پرورده نبوت،قبله ورع وحلم

مهر ۴, ۱۳۹۲ در ۸:۱۰ ب.ظ توسط

متاسفانه منشاء عرفان مصطلح افرادی هستند که شدیدا ازسوی اهل بیت علیهم السلام رد شده وحتی سامری این امت معرفی شدند.به طوری که حتی سایت مرکز پاسخگویی درجواب سوالی که ابداع کننده عرفان عملی چه کسی بوده؟ پاسخ میدهند حسن بصری وخواجه عبدالله انصاری شیعه را چه شده است که اینگونه سامری را برای خود برگزیده اند ومشرب ومبنای وی را طریق عرفان الهی میداند .مولانا امیرالمونین علیه السلام  نفرمودند این حسن بصری سامری این امت است؟! مگر حضرت نفرمودند شیطان برادرحسن بصری است!؟ مگر امام سجاد علیه السلام به حسن بصری نگفتند جاهل اهل بصره آنگاه کتاب ایشان که رعایه حقوق الله است را بعه عنوان اولین کتاب عرفان عملی معرفی میکنند.

 آنهایی که در مرکز ملی پاسخگویی هستن شیعه اند یا صوفی موحدند یا پیرو سامری این امت ؟!

 basri2

 حسن بصری سامری این امت

 قال أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام أَمَا إِنَّ لِکُلِّ قَوْمٍ سَامِرِیّاً وَ هَذَا سَامِرِیُّ هَذِهِ الْأُمَّه[۱]

 برای هرامتی سامری ای میباشد وسامری این امت حسن بصری است

 شیطان برادرحسن بصری است

 درماجرای جنگ جمل که حسن بصری به خاطر مکاشفه وندایی که برایش شد به جنگ نرفت امیرالمونین علیه السلام فرمودند:

 …..صدقت اتدری من ذلک منادی قال: لا، قال: ذاک و اخوک ابلیس و صدقک ان القاتل و المقتول منهم فی النار[۲]

 درست گفتی . آیا می دانی چه کسی تو را صدا می زد ، عرض کرد: خیر، امام (ع) فرمود: وی برادرت شیطان بود و به تو راست می گفت. زیرا قاتل و مقتول، (سپاهیان عایشه) در آتش دوزخ بودند

 امام سجاد علیه السلام حسن بصری را جاهل بصره خواندومبانی وی مانند جبرراردکرد

 … یَا جَاهِلَ‏أَهْلِ‏الْبَصْرَهِ لَمْ أَقُلْ فِیکَ إِلَّا مَا عَلِمْتُهُ مِنْک‏ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُفَوِّضِ الْأَمْرَ إِلَى خَلْقِهِ وَهْناً مِنْهُ‏

 وَ ضَعْفاً وَ لَا أَجْبَرَهُمْ عَلَى مَعَاصِیهِ ظُلْما[۳]

 ای نادن بصره هرچه درموردتو میگویم ازدانسته هایم درباره توست …همانا خداوند کارخودش رابه خلق تفویض نکرد(ماند عقل اول که از خدا صادر شده وتمام این عوالم از عقل اول باشد )تادلیل سستی وضعف اوباشد وهچنین خلق را مجبور به گناه نکرد(بحث توحید افعالی فلاسفه که همه فعلها رافعل خداوند می دانند حتی گناهان را)تا ظالم به حساب آید.

 سخن عطار درموردحسن بصری وروایات جعلی

 آن پروردۀ نبوّت ، آن خو کردۀ فتوّت. آن کعبۀ[عمل و]علم؛ آن قبلۀ ورع و حلم، آن سبق برده به صاحب صدرى، صدر سنّت، حسن بصرى-رحمه اللّه علیهناقب او بسیار است و محامد او بى‌شمار، صاحب علم و معامله بود. و دایم، خوف و حزن حق او را فرا گرفته بود. و مادر او از موالى امّ سلمه بود-رضى اللّه عنها-چون مادرش به کارى مشغول شدى، حسن در گریه آمدى. امّ سلمه-رضى اللّه عنها-پستان در دهان او نهادى، تا او مى‌مزیدى. قطره‌یى چند شیر پدید آمدى. چندین هزار برکات، که حق- تعالى-پدید آورد، همه از اثر آن بود.

 نقل است که حسن در زمان طفولیّت، یک روز از کوزۀ پیغمبر-علیه الصّلاه و السّلام-آب خورد، در خانۀ امّ سلمه، رضى اللّه عنها. پیغمبر-علیه الصّلاه و السّلام گفت: «این آب که خورد؟» . گفتند: «حسن» . گفت: «چندان که از این آب خورد، علم من در او سرایت کند» .

 نقل است که روزى پیغمبر-علیه السّلام-به خانۀ امّ سلمه شد و حسن را در کنار او نهادند. پیغمبر-علیه الصّلاه و السّلام-او را دعا کرد. هر چه یافت، از برکت آن دعا بود.

 نقل است که چون او در وجود آمد، پیش عمر بن الخطّاب-رضى اللّه عنه-بردند.

 فرمود که: «سمّوه حسنا، فانّه حسن الوجه» -او را حسن نام کنید که نیکوروى است-.

 امّ سلمه-رضى اللّه عنها-تربیت و تعهّد او مى‌کرد، و به حکم شفقتى که بر وى داشت، شیرش پدید آمد. پیوسته  مى‌گفتى که: «خداوندا! او را مقتدایى گردان، خلایق را».[۴]

 شاه نعمت‌الله ولی پیر و مرادش  یعنی حسن بصری خود را اینگونه می ستاید:

 پیر بصری ابوالحسن باشد

 شیخ شیخان انجمن باشد

 یافت او صحبت علی ولی

 گشت منظور بندگی علی

 خرقه او هم از رسول خداست

 اینچنین خرقه ای لطیف کراست[۵]


[۱] بحار الأنوار (ط – بیروت) / ج‏۴۲ / ۱۴۲ به نقل از احتجاج

[۲] -همان

[۳] – الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏۲، ص: ۳۲۸

[۴] تذکره الاولیاء ( زوار) ص۲۶

[۵] دیوان شاه نعمت الله ولی/مثنوی ها/شماره ٧١

موافقم(۰)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , , , ,

+

۸ دیدگاه

  1. محمد

    on مهر ۵, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    علیه ضِعف ما علیه

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. مهدی-عبدالهی-برهان کلیپ

    on مهر ۵, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    خداوند لعنت کند مصطفی آزمایش درویش را که آمده و تعدادی ویدئو های توضیحات خودش در مورد حسن بصری ملعون را با پسوند نام برهان نیوز در سایت یوتیوب منتشر کرده احسنت بر شما پیروان راستین امامت و ولایت که اینطور پوزه دروایش صوفیه مثل مصطفی آزمایش را با روشنگریهایتان به خاک مالیده اید که اینان اینچنین به خشم آمده اند که کم مانده قالب تهی نموده و به جهنم واصل گردند انشاا...

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. محمدی

    on مهر ۱۱, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    سلام علیکم
    در دیدار آقای دکتر احمد احمدی (ریاست سازمان سمت) : انتقاد حضرت آیت الله العظمی سیستانی از تدریس فلسفه ملاصدرا و ترویج آراء انحرافی ابن عربی در حوزه و دانشگاه
    http://www.ebnearabi.com/6997

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  4. رضا

    on اسفند ۱۷, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    ببخشید نظر آیت الله تبریزی (رحمه الله علیه) راجع بع فلسفه و عرفان چه بوده است ؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ اسفند ۱۷ام, ۱۳۹۲ ۵:۲۱ ب.ظ:

    باسلام
    دقیقا به نظر ایشان واقف نیستم ولی همینقدر می داند در مدرسه آیت الله تبریزی در قم تدریس فلسفه جایز نیست

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  5. م.م

    on اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    بعضی ها در اعتبار کتاباحتجاج هم شک دارن.سلام.من از عرفان و غیر عرفان دفاعی نمیکنم.اما در ویکی فقه گفته بود که روایت سامری فاقد سند است

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ خرداد ۲۷ام, ۱۳۹۵ ۱:۳۵ ق.ظ:

    با سلام

    معیار پذیرش روایت تنها سند روایت نیست بلکه منبع و کتاب ، متن ومطابقت آن با قرآن و سنت وهمچنین قرائن دیگر در اعتبار حدیث نقش دارد.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  6. م.م

    on اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۵ - پاسخ دادن

    منظور مرسل بودن اکثر روایاته.خوبه به ویکی فقه سری بزنید.تو اون جنگ جمل هم آیا مکاشفه را خود اضافه کردید.تو همون ویکی فقه همون روایات جمل را از نظر تاریخی ضعیف دانسته

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.