۳

دریافت فایل

دانلودکتاب شناخت اجمالی کلام فلسفه عرفان

خرداد ۱۷, ۱۳۹۱ در ۲:۵۲ ب.ظ توسط

هنگامی که خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس برای معارضه با مکتب معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام اندیشه‌های بیگانه را وارد اسلام کردند، امامان معصوم علیهم السلام و اصحاب بزرگوار ایشان به مبارزه با ایشان قیام نمودند و افرادی چون هشام بن الحکم و فضل بن شاذان و… کتاب‌های “ردّ بر ارسطو در توحید” و “الردّ علی الفلاسفه” و… را نوشتند. متکلّمان مجاهد و نستوه شیعی پیوسته راه ایشان را ادامه دادند؛ اما گروهی دیگر مبانی یونانیان بت‌پرست را پذیرفتند، و به تأویل نادرست عقاید وحیانی، و تطبیق آن‌ها بر افکار ایشان پرداختند.

ایشان به جای این‌که یک دست به دامن قرآن و دست دیگر به دامن عترت بزنند، در یک دست فلسفه یونان، و در دست دیگر معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام را گرفتند، و در راه تطبیق آن دو بر هم هر چه بیش‌تر کوشیدند در باتلاق تناقض‌گویی فروتر رفتند.

در مورد رابطه خالق و مخلوق به طور کلی دو دیدگاه وجود دارد:

۱) دیدگاه فیلسوفان و عارفان و مکتب میرزای اصفهانی: این دیدگاه بر این پایه استوار است که جز وجود خداوند، هیچ وجودی در کار نیست و خداوند متعال هیچ وجودی خلق نکرده، بلکه جهان هستی و وجود سایر اشیا همان وجود خداوند است که به صورت‌ها و شکل‌ها و تعین‌های گوناگون در آمده است و حتی وجود شیطان هم غیر وجود خدا نیست.

۲) عقیده مکتب برهان و وحی: بر خلاف اندیشه بشر ساخته پیشین، در این دیدگاه، جهان هستی، غیر وجود خداوند متعال است. همه اشیا مخلوق و آفریده او می‌‌باشند و او همه چیز را پس از نیستی حقیقی (لا من شیء) خلق نموده است. مخلوقات، نه پدید آمده از ذات خداوندند و نه مرتبه‌ها، جلوه‌ها، اجزاء، تعین‌ها، اشکال و صورت‌های وجود او.

ما قبل از ورود در بحث، نمونه‌هایی از کلمات فیلسوفان و عارفان وحدت وجودی را می‌آوریم. سپس به ارزیابی عقیده ایشان می‌پردازیم.

دریافت کتاب باحجم ۶۳۰کیلو بایت

لینک کمکی

موافقم(۰)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , ,

+

۳ دیدگاه

  1. رضا

    on مرداد ۲۸, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    سلام. بنده طبق آشنایی چند ساله که با مکتب تفکیک دارم، آنان قائل به جدایی بین مبانی وحیانی و فلسفه و عرفان هستند، یعنی دقیقاً دیدگاه دوم! و دقیقاً چیزی که به کرّات از اساتید این جلسات دیده ام مخالفتشان با وحدت وجود و مولوی و ابن عربی و... بوده است و تأکید شدیدشان به قرآن و عترت و استنادشان به کتب توحید و اصول کافی و ... در باب معرفت خداوند و تعریف فراوانشان از علمای مخالف فلسفه و حوزوی مثل آقایان بروجردی و خویی و سید بن طاووس و شیخ مفید و مجلسی و خصوصاً وحید خراسانی، استاد درس خارج که در جلسات بسیار به ایشان استناد می شود.

    بنظرم شما بخش‌هایی از جزوات را آورده اید که می گوید فلاسفه و عرفا این باور را دارند. ادامه اش را که آن افکار را نقد می کنند ذکر نکرده اید و نتیجه گرفته اید آنان موافق این افکارند. از این نقدها زیاد دیده ام.

    (من هیچ ادعایی در این زمینه ندارم و اگر جز این است راهنمایی کنید!)

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. رضا

    on مرداد ۲۸, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    ادامۀ کامنت قبل:
    دربارۀ میرزا مهدی، سایت های حوزه و اندیشه قم و سایت مؤسسه موعود هم به جریان تشرف او پرداخته اند و ظاهراً موضوع پذیرفته شده ای بین علما می باشد.

    ضمناً در متن های ذکر شده، مقام والا و مشابه معصوم برای میرزا مهدی ندیدم، بلکه در مباحث، یکی از تأکیدات روی موضوع این حدیث است که فرمودند: «من دخل فی هذا الدین بالرجال اخرجه منه الرجال کما ادخلوه فیه ومن دخل فیه بالکتاب والسنه زالت الجبال قبل ان یزول»

    دربارۀ نفی تعقل هم که گفتید، برداشت بنده طبق آموزش های این مکتب این است که معرفت خدا با فکر و تعقّل در ذات او و قیاس او و توهّم او میسّر نیست، بلکه تنها راه، معرفت وجدانی و قلبیست. این موضوع ظاهراً در روایات امری روشن است و شیخ صدوق (ره) در کتاب توحید به توضیحش پرداخته است.

    (بازهم تأکید می کنم که بنده صرفاً آنچه از این مکتب اطلاع داشتم گفتم و مشکلات احتمالی و برخی جانب داری ها و نواقص را در هیچ مکتب و فردی نفی نمی کنم)

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. سید

    on شهریور ۱۱, ۱۳۹۴ - پاسخ دادن

    باسلام به محقق تفکیکی
    بنده نیز درجلسات ایشان بسیار شرکت کرده وکتاب های ایشان را خوانده ام.
    لیس علی من لایعلم ،حجه علی من یعلم.
    این که شما انحرافات ایشان را نفهمیدی دلیل بر صحت مذهب نوآورانه ایشان نمی باشد.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.