۱۷

خبرها / نقدفلسفه

نظرمراجع وعلما:مصرف وجوهات شرعیه درفلسفه جایز نیست

خرداد ۹, ۱۳۹۱ در ۱۱:۴۱ ق.ظ توسط

کتاب عروه الوثقی، مهمترین تالیف و کتاب فقهی آیه الله سید محمد کاظم یزدی به حساب می آید، به گونه ای که کمتر عالمی است که این کتاب رانزد خود نگهداری نکند. این اثر فقهی به حدی معروف است که مؤلف آن نزد همگان، به خصوص علما و فضلای حوزه به «صاحب عروه» شناخته می شود. کتاب مزبور دربرگیرنده ابواب مختلف فقه است و احکام و مسائل شرعی را بیان می کند. این اثر در مجموع، محتوی ۳۲۶۰ مساله درسه جلد تالیف شده و جلد اول آن به ترتیب حاوی این مسائل است: مباحث اجتهاد و تقلید؛ کتاب الطهاره؛ کتاب الصلاه؛ کتاب الصوم؛ کتاب الاعتکاف؛ کتاب الزکاه؛ کتاب الخمس؛ کتاب الحج؛ کتاب الاجاره؛ کتاب المضاربه؛ کتاب المزارعه؛ کتاب المساقات؛ کتاب الضمان؛ کتاب الحواله؛ کتاب النکاح؛ کتاب الوصیه.

مطالب جلد دوم آن نیز عبارت است از: مباحث حرمت ربا؛ مباحث عده و احکام آن؛ کتاب الوکاله؛ کتاب الهبه؛ کتاب الوقف؛ رساله ای کوچک در صدقه بالمعنی الاخص.

جلد سوم آن مشتمل بر کتاب القضاءاست و مسائل آن به نحوی ترتیب یافته که دستیابی به آنها بسیار آسان و همواره مورد توجه مراجع تقلید بوده است و بسیاری از بزرگان مراجع بر آن حاشیه زده و یا شرحی برآن نوشته اند. عالم پرهیزگار مرحوم شیخ عباس قمی (متوفی ۱۳۵۹ ه . ق. ) بخش اول آن را به فارسی ترجمه کرده است و عالمی دیگر آن را تمام کرده، به نام غایه القصوی فی ترجمه عروه الوثقی به چاپ رسانده است.

شیخ عباس قمی در مقدمه کتاب غایه القصوی چنین می گوید: مدتهابود در خاطرم خطور می کرد که چقدر شایسته و لازم است که برای مکلفین یک رساله جامع فراهم شود که مشتمل باشد بر کثرت فروع ومهمات مسائل و ایشان را در مقام حاجت، از جمع آوردن اسفار و رسائل، بی نیاز کند و اگر چه رساله های عملیه بسیار بود، لیکن در بین آنها ندیدم رساله ای را که از هر جهت جامع و برای کافه مقلدین نافع باشد، مگر دراین اواخر که به رساله شریفه عروه الوثقی فیما تعم به البلوی برخوردم که ازقلم درر بار حضرت حجه الاسلام و آیه الله فی الانام، مبین الحلال والحرام و فقیه اهل البیت علیهم السلام سیدنا الاعظم و ملاذنا المعظم ابوالمکارم مولانا السید محمد کاظم الطباطبائی – ادام الله ظله العالی – بیرون آمده است. من دیدم، الحق همان کتابی است که همیشه دیدار آن را متمنی وطالب و زیارت مثل آن را شایق و راغب بودم، چه آن رساله ای است، سهل التناول و مرغوب، در نهایت جودت تالیف و حسن اسلوب، جامع جمیع رسائل و حاوی کافه مسائل و کافل انواع فروع فقهیه، بل ناسخ رساله های عملیه.

امادرباب زکات از کتاب عروه الوثقی ودرمسئله ۸ براساس آیات وروایت واستنباط دستورات از آنها مصارف استفاده زکات را بیان می کندو  می فرمایدکه استفاده زکات در علوم مستحب وواجب جایز است امام علومی که نه مستحب است ونه واجب مثل فلسفه نجوم و..مصرف زکات جایز نیست.

 العروه الوثقى السید الیزدی ج ۲   ص ۳۰۸
( ۸ مسأله ) : لو اشتغل القادر على الکسب بطلب العلم المانع عنه یجوز له اخذ الزکاه إذا کان مما یجب تعلمه عینا أو کفایه ، وکذا إذا کان مما یستحب تعلمه کالتفقه فی الدین اجتهادا أو تقلیدا ، و إن کان مما لا یجب ولا یستحب کالفلسفه والنجوم والریاضیات والعروض والادبیه لمن لا یرید التفقه فی الدین فلا یجوز أخذه .

کسی که قادر بر کار کردن می‌باشد اگر مشغول تحصیل علمی بشود که مانع از کسب و کار می‌شود [آیا جایز است زکات بگیرد؟] به شرطی گرفتن زکات برای او جایز است که آن علم واجب عینی یا واجب کفائی باشد یا مستحب باشد مثل تعلیم فقه بصورت اجتهادی یا تقلیدی. و اگر مثل فلسفه و نجوم و ریاضیات و عروض و ادبیات باشد که نه واجب است نه مستحب. برای کسی که قصد فقاهت در دین ندارد گرفتن زکات برای او جایز نیست.

نکاتی درباره این حکم شرعی

۱-وجوهات شرعی هرگزنبایددرفلسفه خرج شودوجایز نیست

۲-کتاب عروه کتابی است که تقریبا همه مراجع تقلید وعلما مانند امام خمینی(ره)برآن حاشه یا شرح زده اند وهیچکدام براین حکم اشکال نگرفته اندبدین معنا که همه مراجع وبزرگان این حکم را که برای فلسفه نبایداز وجوهات شرعیه خرج شودقبول دارندوحکم انها هم چنین است

۳-هرکز وجوهات شرعی را در فلسفه خرج کند ضامن است وباید دوباره دین خود رااداکند

۴-تااین اندازه این حکم ثابت می کندکه فلسفه حتی مستحب هم نیست امابرخی مراجع خواندن آن راقبل از کلام وآگاهی از مبانی تشیع از روایات وقرآن حرام می دانند. مانند آیت الله بهجت (ره)وآیت الله صافی (دام ظله)

۵-شجاعت وآزادگی این عالم بزرگ وصاحب عروه  مانند علامه حلی که جهاد با فلاسفه را واجب می داندازاین علم مجعول وانحرافی پرده برداشته وکدی عظیم را به طرفداران حق وحقیقت می دهد

۶-فلسفه حتی به اندازه تفقه فی الدین تقلیدا هم نمی شود چرا که اگر کسی از روی تقلید بخواهددستورات اسلام را یادبگیرد بازهم جایز است مصرف وجوهات ولی برای فلسفه جایز نیست

موافقم(۰)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , , ,

+

۱۷ دیدگاه

  1. کریم

    on خرداد ۹, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    این که کاملا مشخصه تقریبا همه مراجع خواندن فلسفه را قبل از کلام جایز نمی داننداصلا خواندن فلسفه هیچ فایده ای ندارد

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    ثقلین پاسخ در تاريخ مرداد ۳۱ام, ۱۳۹۱ ۸:۴۳ ق.ظ:

    آیت الله العظمی بهجت می فرمایند:
    تحصیل فلسفه بعد از کلام نه تنها جایز بلکه نافع هم می باشد و حتی موجب حفظ اعتقادات حقه و دفع شبهات اجانب می شود.و اگر موجب حفظ اعتقادات حقه و رفع شبهه شود گرفتن شهریه نیز جایز است.
    والسلام علی من التبع الهدی

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    کریم پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۱ ۲:۳۲ ب.ظ:

    چرا اینجوری نوشتی خوب بنویس تحصیل وهابیت ،مسیحیت،شیطان پرستی و...چه حکمی دارد؟

    پاسخ همه مراجع اینگونه است برای دفاع ازمکتب ورد شبهات مخالفین جایز است

    استدلالی که به نفع ماست را برعلیه خودمون مینویسی؟!!!!

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. یاسر

    on خرداد ۹, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    مثل اینکه شش نکته را نخواندی بالاخره فلسفه مستحب هم نیست ولی آن علوم فی نفسه مستحب وواجب اندواین را همه فقهایی که از روایات استنباط میکنندگفتند وتایید کردند

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. ya ali

    on خرداد ۱۰, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    العروه الوثقى (المحشى)، ج‌۴، ص: ۱۰۵‌
    و إن کان ممّا لا یجب و لا یستحبّ (۱) کالفلسفه و النجوم و الریاضیّات و العروض و الأدبیّه لمن لا یرید التفقّه فی الدین فلا یجوز أخذه
    ______________________________
    (۱) فی بعض الأمثله مناقشه. (الإمام الخمینی).
    =============
    ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌
    تاریخ نشر: ۱۴۱۹ ه‍ ق‌
    نوبت چاپ: اول‌
    مکان چاپ: قم- ایران‌

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ خرداد ۱۰ام, ۱۳۹۱ ۵:۵۱ ق.ظ:

    باسلام وخسته نباشیدخدمت کاربرگرامی

    بسیار متشکریم که این نکته را گفتیدچون چند نسخه ای که از عروه داشتیم تنها این نکته بود همانطور که که درتصویر مشاهده می کنید نسخه ما این حاشیه را نداشته (۱-مواردمناقشه ۲-مراجع مناقشه کننده مبهم است)البته باید ببینیم این جمله درحاشیه مرحوم امام خمینی (ره)نبود شاید از کتب دیگر ایشان این نکته را دریافت کرده اند والا حضرت امام خودشان درحاشیه هیچ نکته ای در این رابطه نگفتند واینکه در امثال مناقشه دارند چه کسانی اند ودر کدام کتاب این نکات را گفتند وصرفا با گفتن وجود مناقشه چیزی ثبات نمی شود بلکه باید مشخص شود در کدام نوشته ویا حاشیه از کدامین مراجع ویا علما به این امثال مناقشه شده است

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  4. محمد لابلخی

    on خرداد ۱۰, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    بد ترجمه کردی !
    می گویداگر فقط این علوم غیراسلامی (نه مستحب و نه واجب) را بخواند و در کنارش فقاهت در دین را هدف قرار ندهد مستحق وجوه
    شرعی نیست .

    مفهوم :
    اگر هم فلسفه هم فقاهت را بخواند فقط از جهت خواندن فقاهت ، مستحق است .

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  5. محمد لابلخی

    on خرداد ۱۰, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    آخرش هم توهین کردی
    اگر فقها احکام استنجاء (که برای پاکیزگی است) می خوانند .
    فلاسفه استنجاس م خوانند :
    سگ غیر خدا نیست » به گفته ی فلاسفه

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    یک فلسفه دان پاسخ در تاريخ خرداد ۲۴ام, ۱۳۹۱ ۵:۱۷ ب.ظ:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    بنده یک فلسفه دان هستم که به قدر توانایی خود از فلسفه و عرفان بهره گرفته ام. به دیگران کاری ندارم که با تهمتهای شما در روز جزا چگونه برخورد خواهند کرد، اما منتظر بمانید که در روز قیامت نسبت به این تهمت که فیلسوف العیاذ بالله سگ را غیر خدا نمیداند، جلوی شما را خواهم گرفت.
    فانتظروا انی معکم من المنتظرین
    إن عذاب االله لشدید

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  6. ثقلین

    on مرداد ۳۱, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    ۷۳۲٫ آیا یادگیرى و آموزش فلسفه و عرفان در حوزه هاى علمیه جایز است؟ در صورت تمحض افراد در چنین علومى استفاده آنان از شهریه چه حکمى دارد؟

    ج. میزان، استقلال در نظر و تمکّن تامّ در تشخیص حق از باطل است، پس بعد از محکم کردن مبانى اعتقادى ـ که قابل شبهه و خدشه نباشد ـ ، تحصیل آن علوم جایز، بلکه نافع است و اگر تمحض در آن براى حفظ اعتقادات حقه و دفع شبهات اجانب باشد، گرفتن شهریه هم جایز است.

    (استفتاات آیت الله العظمی بهجت.ج۲٫بخش تعلیم و تعلم)

    (کلمه نافع و حفظ اعتقادات حقه توجه شود)

    والسلام علی من التبع الهدی

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    کریم پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۱ ۲:۳۳ ب.ظ:

    چرا اینجوری نوشتی خوب بنویس تحصیل وهابیت ،مسیحیت،شیطان پرستی و...چه حکمی دارد؟

    پاسخ همه مراجع اینگونه است برای دفاع ازمکتب ورد شبهات مخالفین جایز است

    استدلالی که به نفع ماست را برعلیه خودمون مینویسی؟!!!!!!

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    ثقلین پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۱ ۳:۳۶ ب.ظ:

    برای فهم کفایه که بدون آن هیچ مرجعی نمی تواند فتوا دهد و از سفارشات آقای غروی بوده تا طلاب حداقل منظومه را بخوانند هم بهونه داری. نکند کفایه را هم برای برای فراماسونری ها و موش پرستها می خوانند تا جواب آنها را دهند.
    حتما دوباره می خواهی بهانه بیاوری که کاربرد فلسفه را تا این حد پایین است؟
    این جمله حضرت آقا نشان می هد که فلسفه موجب باز شدن فکر و بهتر اندیشیدن میشود.بخواهد در جهان باشد یا در فقه باشد یا هزاران چیز دیگر.
    و خواندن کفایه صرفا جهت تمثیل است که آقا بیان کرده و کنایه از به کار انداختن فکر.
    آن قدر حرفاتون(بهونه هاتان)تکراری شده که می شود حدث زد.
    والسلام علی من التبع الهدی

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  7. ثقلین

    on شهریور ۱, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    یکبار کلمه علامه از دهان مبارک مرجعمان آیت الله العظمی بهجت با آن عظمت درباره مرحوم طباطبایی نیفتاد اما شما .................
    (واحسرتاه)

    والسلام علی من التبع الهدی

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  8. فرات

    on شهریور ۳۱, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    این سایت انگلیسی است

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    ناصر پاسخ در تاريخ مهر ۱۱ام, ۱۳۹۱ ۱۱:۴۶ ق.ظ:

    از کجا فهمیدی ناقلا؟؟؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  9. العبد الفانی

    on آذر ۱۵, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    دوستان عزیز چرا این همه به سر و کله ی هم دیگه میزنین؟
    اینا همش یه بحث علمیه،ما همه حالا چه به اعتقاد و یا از روی تقیه میگیم شیعه و سنی برادرند بعد الان شیعه به جون شیعه افتاده و دارین به هم توهین میکنین؟!!!
    لطفا به آدرس زیر یه سری بزنید
    http://www.roshangari.ir/index.php?option=com_jvideodirect&v=15UBvht1cUlcy
    و یا به آدرس
    http://modafeclip.ir/%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%81%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%AA%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C/
    با تشکر

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  10. میثم

    on آذر ۱۶, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    و إن کان مما لا یجب ولا یستحب کالفلسفه والنجوم والریاضیات والعروض والادبیه لمن لا یرید التفقه فی الدین فلا یجوز أخذه .

    بله اخذ اجرت برای خواندن فلسفه و نجوم و ریاضیات و یا هر چیز دیگه ای اگر برای تفقه در دین نباشه جایز نیست .

    ای کاش قید "لمن لا یرید التفقه فی الدین" رو هم درشت میکردید و روی این قید هم بحث کافی میکردید .

    اگر کسی برای خود فقه هم اجرت دریافت کنه اما قصدش تفقه در دین نباشد اخذ آن حرام است چه ربطی داره به این که بیایم بگیم >> اخذ اجرت بر فلسفه حرام است .
    این یک مغالطه ناجورانمردانه و آشکاره .
    ما اگر فلسفه ، نجوم ، ریاضیات ، فیزیک یا شیمی و یا هر علم دیگه ای رو یاد میگیریم برای تفقه در دینه .
    توی دنیای امروز که با "مهبانگ" و "تکینگی" و "بوزون هیگز" و "وستیجیال" و "نظریه تکامل" و مسائلی از این دست در پی اثبات آغاز بی علت جهان هستند و میخوان خدا رو نفی کنند لازمه که در راستای بحث های کلامی علاوه بر علومی که گفتم در علومی مثل زیست شناسی و طب قدیم و جدید هم وارد بشیم .

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.