۱۱

خبرها / نقدفلسفه

مرحوم فلسفی:فلاسفه شبهات راپاسخ نمی دهندوبه مطالب نادرست وغیرقابل قبول تفوه میکنند

فروردین ۲۳, ۱۳۹۱ در ۵:۱۶ ب.ظ توسط

بی شک تسلّط بر سخن و چیره دستی در خطابه یکی از موهبت هایی است که خداوند متعال نصیبِ هرکس نمی کند. اگر خطیبی این هنر را با علم و دانش و ژرف نگری بیامیزد، کلامی سراسر جذّاب و هدایت گر می آفریند. استاد مسلَّم سخن، جناب حجهالاسلام محمد تقی فلسفی(ره) یکی از این نمونه ها بود که سخنوری و دانشوری در وجودش ممزوج شده بود و سخنش را حلاوت می بخشید. خطابه های او به گونه ای بود که هم مردم عادی سود می جستند و هم اهل فکر و اندیشه از آن توشه ها می چیدند. وی با ذهنِ کنج کاو خود نیازهای جامعه را به خوبی درک کرده بود و با مطالعه و اندیشه در خصوص آن ها در قالبِ کلام و سخن به طرح آن ها می پرداخت.

مرحوم فلسفی نمونه و الگوی بسیار برجسته ای برای همه سخنوران و دانشوران متعهد بود که باید بیش تر به جامعه ـ خصوصاً نسل جوان ـ شناسانده شود.

همواره یکی از سخنانی که فلاسفه می زنندمیگویند ما شبهات را جواب میدهیم درحالی که اگر آنها یک شبهه را بیاورند که با قوائد فلسفی جواب داده باشند ما به آنها جایزه می دهیم درحالی که هر شبهه که پاسخ گفته می شود براساس مبانی وبرهاین متکلمین وعلمای راستین تشیع بوده نه وهمیات فلاسفه

در این مطلب که از کتاب معاد از نظر جسم و روح که موضوع این کتاب از مباحث پایه ای اسلام است و ایمان به آن، حسّ مسئولیت و وظیفه شناسی را در آدمی به وجود می آورد و در نتیجه انسان را از ارتکاب گناه باز می دارد. حجهالاسلام فلسفی در کتاب معاد از نظر روح و جسم به موضوع های بسیار مهم و ضروری که باید هر فرد مسلمان به آن آگاهی داشته باشد پرداخته که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم: مکتب پیامبران و معاد، ایمان به معاد و احساس مسئولیت، مرگ و آغاز زندگی آخرت، عالم برزخ و بطلان تناسخ، پایان عمر دنی، قرآن و اسامی قیامت، شبهاتی پیرامون معاد، کتاب عمل افراد و امت، امید به رحمت یا حسن ظن به خد، قیامت و روز حساب، صراط دنیا و صراط آخرت، بهشت و دوزخ و تهیه زاد برای آخرت.

کتاب معاد از نظر روح و جسم، مجموعه سخنرانی های مرحوم فلسفی در رمضان سال ۱۳۵۰ در مسجد مرحوم سید عزیزالله در بازار تهران است که پس از بازنگری دو سه جلد تهیه و به کوشش هیئت نشر معارف اسلامی جلد اول آن در اسفندماه ۱۳۶۰ و جلد دوم در خرداد ماه ۱۳۶۲ و جلد سوم نیز در شهریورماه ۱۳۶۳ به زیور طبع آراسته و تقدیم جامعه اسلامی شده است

مرحوم فلسفی تاکید می کند که فلاسفه به شبهات پاسخ نمی دهند که هیچ بلکه به خاطر  عقایدنادرست خود مبانی قرآن وحدیث راهم زیرپا می گذارندواین پافشاری برعقایدناصحیح فلاسفه کاررا به جایی می رساند که آنهامعتقد به معادجسمانی نشوند وهیچ پاسخی به منتقدان نمی ذدهند بلکه سخن آنان را تایید می کنند.

به احتمال فراوان فایل صوتی موجوداست ازعزیزانی که سخنرانی های مرحوم فلسفی را گوش کرده اند یا سی دی ویا نوار این سخنرانی را دارندمی خواهیم که فایل صوتی را برای ما ارسال کننداین سخنرانی درماه رمضان سال ۱۳۵۰ در مسجد مرحوم سید عزیزالله در بازار تهران بوده است دربحث معاد جسمانی.

موافقم(۰)مخالفم(۰)

برچسب‌ها, , , , , ,

+

۱۱ دیدگاه

  1. karim

    on فروردین ۲۳, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    اگربتوانید کلیپ صوتی ان را قراردهید بسیار عالی میشود

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  2. علی سرافرازاردکانی

    on اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    قران شرح وبیان هر چیزاست.(قران کریم)با پژوهش به عمل اورده بسیاری از فلسفه ها ،فلسفه بافی است.فلسفه بایدعلمی والهی باشد تاحقایق رااشکار کند.دراین راستا قران کریم موارد اشتباه رااز صحیح متمایز می فرماید.مثلا درخصوص جسمانی بودن معاد خداوند متعال درقران کریم بیان فرموده است که با مراجعه به موضوع ذی ربط در قران کریم ان اشکار می شود.حقائق جامع اسلام را دین شناسان بایدبه صورت موضوعی وجامع درقران کریم پژوهش کنند تابشر به حقایق الهی دردنیا واخرت اشنا وبه ان عمل نمایدتاسعادت دنیا واخرت مردم تامین شود.ان شائلله تعالی

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    رسول پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱ام, ۱۳۹۱ ۸:۲۷ ب.ظ:

    اولا مرحوم فلسفی سخنش رو باید مستند بیاره و صرف ادعا هیچ حق جویی رو راضی نمیکنه ثانیا شبه ابن کمونه رو مگه همین فلاسفه جواب ندادند؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    محمد لابلخی پاسخ در تاريخ مهر ۲۴ام, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۹ ب.ظ:

    با عرض سلام و احترام خدمت مدیر سایت
    لطفاً در مطلبی مستقل شبهه ابن کمونه و جواب فلاسفه و اشکالات هر یک از دو طرف نزاع را مطرح کنید.

    من در تعجبم این همه پیامبر و این همه معجزه کافی نبود تا اثبات شود خدا یکی است؟!
    از نظر بنده اگر عقل را بچسیم منهای معجزه ، عقل مانعی برای تعدد خدایان نمی بیند، اگر می دید دیگر به معجزات پیامبران چه نیازی بود.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  3. علی

    on خرداد ۲۳, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    طرفه اینکه با صحبت های مرحوم فلسفی بود که آیه الله بروجردی با شروع مجدد درس علامه طباطبایی موافقت میکنند و میگند اسفار بگید.ماجرا مشهوره،جست و جو کنید میتونید پیدا کنید.

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    محمد لابلخی پاسخ در تاريخ خرداد ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۴:۴۲ ب.ظ:

    ما هر چه جستجو کردیم نیافتیم اگر راست می گویی لینکش را بگذار

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  4. علی

    on خرداد ۲۳, ۱۳۹۱ - پاسخ دادن

    ببخشید،آیه الله بروجردی میگن شفا بگید.در تایپ خطا شد،معذرت میخوام

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    محمد لابلخی پاسخ در تاريخ خرداد ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۵:۲۳ ب.ظ:

    آدرس؟

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    رضا قادری پاسخ در تاريخ مهر ۱۴ام, ۱۳۹۱ ۴:۴۰ ق.ظ:

    پررو....

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

  5. بسام

    on آذر ۲۱, ۱۳۹۲ - پاسخ دادن

    ائمه علیه السلام مخصوصا امام صادق و امام علی دارای احادیث فلسفی هستند . مثلا برهان صدیقین را که ملاصدرا مطرح کرده قسمتی از آن در یکی ازدعاهای امام علی (فکر کنم دعای صباح باشد) است . همچنین من خودم که زمانی شک و شبه داشتم با برهان صدیقین ملاصدرا نه براهین متکلمین در اثبات واجب الوجود ، هدایت شدم . همچنین خداوند در سوره ی حدید می فرماید : هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن . حالا یک کافر از ما مسلمانها خواست این را برای تفسیر کنیم تنها از راه فلسفه میسر است . از احادیث امام علی در فلسفه بسیار استفاده شده مانند کتاب انوار جلیه که در بعضی از جاهایش کلام امیر المومنین را تفسیر کرده است . امام صادق که مناظراتی با ابن العوجا داشته از طریق فلسفه سخن می گفته است ، البته از طریق ساده هم بود . احادیث فلسفی امامان کم هستند و همچنین کوتاه . همه ی شما مسلمانان را که با فلسفه مخالف هستید را می توان در یک ساعت گمراه کرد . انسان های بسیاری می شناسم که شک و شبه داشتند و با فلسفه اسلامی هدایت شدند . به دلیل فلسفی نبودن افکار در زمان ائمه علیه السلام احادیث فلسفی که از ائمه علیه السلام نقل شده کم است اما همین ها هم نیاز به تفسیر دارند که فقط از عهده ی فلاسفه بر می آیند .

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

    admin پاسخ در تاريخ دی ۹ام, ۱۳۹۲ ۸:۲۷ ب.ظ:

    باسلام

    اولا برهان صدیقین چندین تقریردارد ونقدهایی از سوی فلاسفه به آن شده مانند آقای طباطبایی وجوادی آملی وهمچنین کل این برهان رد شده است چرا که حد وسط یک چیز مجهول است
    ثانیا آیه هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن از سوی معصومین به زیبایی تفسیر شده است وهیچ انحرافی در تفسیر ان مانند تفاسیر فلاسفه وعرفا در آن نمی باشد
    تفسیرصحیح آیه ۳سوره حدیددر۳دقیقه
    http://www.borhannews.com/news/?p=1586
    ثالثا ائمه عقلانی با مردم سخن می گویند نه فلسفی مشکل شما مساوی قراردادن عقل وفلسفه است
    بررسی مغالطه همیشگی فلاسفه مبنی برمساوی بودن تفلسف وتعقل
    http://www.borhannews.com/news/?p=1418
    رابعا احادیث ائمه با عقل .عقلانیت قابل بررسی است نه با تفکر بشری ووهمیات یونانی

    موافقم(۰)مخالفم(۰)

    [پاسخ]

پاسخ دهید

به دلیل ارسال اسپم های فراوان ابتدا این معادله ساده راحل کرده وبعدنظرخودراراسال کنید.باتشکر * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.